Defensiemedewerkers moeten gecompenseerd worden voor werk met gifstoffen

5 oktober 2020

Defensiemedewerkers moeten gecompenseerd worden voor werk met gifstoffen

Al tientallen jaren is bij Defensie bekend dat personeel moet werken met giftige stoffen. Die stoffen zouden moeten worden verbannen, of afdoende veiligheidsvoorschriften zouden ervoor hebben moeten zorgen dat personeel niet ziek werd. Dat is beide niet gebeurd. SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut schreef er een boek over: ‘De onderste steen boven’

Staatssecretaris Visser heeft inmiddels ruiterlijk erkend dat Defensie in gebreke is gebleven en daarvoor haar excuses aangeboden aan het personeel. Nu nog een regeling die aantoont dat de regering het meent. Een fonds waaruit ziek geworden werknemers worden vergoed.

Yolanda Claessens- Schepers: ‘Limburgers die met de giftige stoffen moesten werken krijgen hopelijk snel duidelijkheid. Want met alleen excuses ben je er niet als overheid. In Limburg hebben vooral arbeiders van de zogenoemde POMS-depots in Brunssum en Eygelshoven hiermee te maken gehad. Voor hen is er nog altijd geen compensatieregeling. Wij vinden dat dat snel geregeld moet worden, de druk moet echt opgevoerd worden. Daarom draagt de SP, met steun van alle partijen behalve VVD, gedeputeerde Burlet op om bij staatssecretaris Visser met klem aan te dringen dat er een ruimhartig generiek schadefonds komt.’