Zondag 28 mei: Politiek café 'Sluit Tihange' in Heerlen

22 mei 2017

Zondag 28 mei: Politiek café 'Sluit Tihange' in Heerlen

Foto: SP

De SP organiseert op zondag 28 mei vanaf 15:00u in het Beta-huis in Heerlen een politiek café met als thema 'Sluit Tihange'. Te gast zijn Tweede Kamerlid Sandra Beckermann, Stop Tihange-activisten uit België en Duitsland en Amerikaanse activisten die in Standing Rock actie voerden tegen de aanleg van een oliepijplijn dwars door hun land en water. Iedereen is welkom.

Wereldwijd voeren mensen actie voor een schone en veilige leefomgeving. In Limburg bestaat de dreiging van een kernramp. De kerncentrale van Tihange (op 60km afstand van Maastricht) is onveilig. Er zijn meerdere incidenten geweest. Steeds meer mensen willen dat de kerncentrale sluit en komen in actie. Zo wordt op 25 juni een menselijke keten gevormd van Aken via Heerlen naar Maastricht en van Luik naar Tihange. Van deze actie is SP-gedeputeerde Daan Prevoo namens het Limburgse College van Gedeputeerde Staten ambassadeur.

Hoe gaan we er samen voor zorgen dat we de kerncentrales sluiten? Wat kunnen we leren van activisten elders? Daarover spreken we op 28 mei. Te gast zijn Tihange-deskundigen uit Duitsland en België. Ook zijn er bijzondere gasten uit de Verenigde Staten: vier Standing Rock activisten. Zij voerden actie tegen de aanleg van een oliepijplijn dwars door het heilige land en het water van de Sioux-indianenstam in het Standing Rock reservaat. Miljoenen mensen wereldwijd verklaarden zich solidair met hun acties en nu willen ze hun ervaringen delen om Tihange te sluiten.