SP Meldpunt OV: Tot dusver ruim 130 meldingen

12 december 2016

SP Meldpunt OV: Tot dusver ruim 130 meldingen

Foto: Arriva / regionoordwestfryslan.nl

In aanloop naar 11 december opende de SP een meldpunt over de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer. Daar is de afgelopen tijd veel gebruik van gemaakt, er zijn ruim 130 meldingen binnengekomen. Via het meldpunt hebben mensen hun opmerkingen en zorgen met ons gedeeld. Daardoor hebben we een goed beeld gekregen van hoe mensen aankijken tegen de veranderingen.

Verreweg de meeste meldingen gingen over de veranderingen bij de bussen. Veelal ging het over het verdwijnen van haltes of gehele buslijnen, bussen die minder vaak rijden en verbindingen tussen plaatsen die door de nieuwe dienstregeling slechter zijn geworden. Opvallend is dat de meeste meldingen gingen over buslijnen in Zuid Limburg, met name in Maastricht en Parkstad. Uit Noord-Limburg zijn relatief weinig meldingen binnengekomen. Verder zijn er een aantal meldingen binnengekomen over de aansluiting tussen bussen en treinen op de OV-knooppunten. Sommige aansluitingen zijn verre van optimaal, waardoor reizigers lang moeten wachten op een tussenbestemming. Genoeg zaken dus om nog te verbeteren de komende tijd.

De SP heeft de meldingen in kaart gebracht en heeft deze overgebracht aan de provincie. Deze zijn meegenomen in het overleg over de laatste aanpassingen die nog voor 11 december zijn doorgevoerd.

Het meldpunt openbaar vervoer van de SP blijft geopend. We zijn zeer benieuwd wat de ervaringen in de praktijk zijn van de reizigers met Arriva, de nieuwe dienstregeling en zeker ook met de zogenoemde maatwerkoplossingen zoals de ov-shuttles.

“De SP volgt de nieuwe dienstregeling op de voet en we roepen reizigers op om hun ervaringen naast het melden bij Arriva ook met ons te delen”, aldus fractievoorzitter Bram Schaminée. “Op grond van de ervaringen zullen we voorstellen doen voor verbeteringen van het openbaar vervoer. Arriva en de provincie hebben namelijk regulier overleg met elkaar over eventuele tussentijdse aanpassingen. Hierbij kunnen verbeterpunten meteen worden opgepakt.”