Zorgen om plan grootschalig wijndomein Vrakelberg

1 augustus 2016

Zorgen om plan grootschalig wijndomein Vrakelberg

Foto: wytze / flickr.com

Ondernemers in Voerendaal hebben het initiatief genomen tot een grootschalig wijndomein in het gebied Vrakelberg tussen Fromberg en Colmont. De SP heeft zorgen over de gevolgen van deze plannen voor het landschap en en de natuur in dit gebied. Vandaar dat de SP vragen heeft gesteld aan Gedeputeerde Staten waarin men oproept duidelijk te zijn over wat we als provincie nu wel en niet willen met het Nationaal Landschapspark Zuid-Limburg.

Plaatselijke ondernemers in Voerendaal hebben, in het kader van de IBA, het initiatief genomen tot een grootschalig wijndomein in het gebied tussen Fromberg en Colmont. Daarnaast willen de ondernemers aan de zuidkant van de Heugdenweg gebouwen plaatsen voor de verwerking van de druiven tot wijn inclusief bottelarij, een ontvangstruimte met horeca, overnachtingsmogelijkheden verspreid in het landschap en bijbehorende parkeermogelijkheden. De SP is van mening dat dit soort activiteiten een interessante aanvulling kunnen zijn ten behoeve van de economische ontwikkelingen en werkgelegenheid en de positieve uitstraling van Zuid-Limburg, onder meer als wijngebied. Waar de SP grote zorgen over heeft is het gebied Vrakelberg waar deze activiteiten gepland zijn. Dit gebied kenmerkt zich door een landschap met zeer hoge waarde in het Landschapspark Zuid-Limburg, een typisch droogdal met zeer weinig bebouwing en een unieke ‘rode lijst’ van flora. Tevens is de hele helling Natura 2000-gebied, dus hoogste waarde, waarin geen nieuwe bebouwing en verkeerstoename past. Terwijl er aan de ene kant veel wordt gedaan aan landschapsherstel wordt het landschap aan de andere kant geweld aangedaan door gebouwen in het buitengebied waar alleen inbreiding dient plaats te vinden, verloedering van bestaande gebouwen, bouw van veel loodsen ten behoeve van de agrarische sector op landschapsgevoelige plekken en de toename van verkeer door allerlei oorzaken waaronder gemotoriseerd toeristisch verkeer.

Wij hebben van betrokkenen begrepen dat dit project nader uitgewerkt kan worden en dat Gedeputeerde Staten niet onwelwillend staat tegenover deze plannen op genoemde plek. De SP begrijpt dat niet. Natuurlijk kunnen economische ontwikkelingen en ecologische ontwikkelingen hand in hand gaan maar het lijkt er op dat de economische belangen prevaleren boven de ecologische belangen met alle negatieve gevolgen van dien, zowel voor de ecologie als uiteindelijk mogelijk zelfs ook voor de economie.

Zoals boven vermeld hebben de indieners van de plannen een beroep gedaan op financiën in het kader van IBA en nu blijkt dat de IBA-commissie het plan betitelt als behorend bij de meest kansrijke 18 plannen. De SP vraagt zich af of dit plan wel voldoet aan de IBA- voorwaarden. Het kan en mag niet zo zijn dat in het kader van de IBA landschappelijke en natuurwaarden in het gedrang komen. Daarnaast dient een IBA-project te voldoen aan de voorwaarde van breed draagvlak in de omgeving.

De SP is daarom van mening dat de provincie in een vroeg stadium duidelijkheid dient te geven over wat we nu wel en wat we nu niet willen in het Nationaal Landschapspark Zuid-Limburg in het algemeen en op deze natuur- en landschapsgevoelige plek in het bijzonder.