SP zet vraagtekens bij benoeming voorzitters Nationale Parken

25 juli 2016

SP zet vraagtekens bij benoeming voorzitters Nationale Parken

Foto: Erwin Bongaerts / flickr.com

De SP maakt zich zorgen over de benoeming van drie van de vier nieuwe voorzitters van Nationale Parken en het Nationaal Landschap Zuid-Limburg. Deze drie kersverse voorzitters hebben een verleden waarbij vraagtekens zijn gezet bij hun integriteit. Hoe kan het dat deze mensen van CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck erebaantjes krijgen in de 'Vriendenrepubliek Limburg’?

Bert Kersten (Maasduinen), Herman Vrehen (Groote Peel), Ricardo Offermanns (De Meinweg) en Toine Gresel (Nationaal Landschap Zuid-Limburg) beginnen per 1 september aan hun nieuwe klus. Bijzonder is dat afgezien van MVV-voorzitter en oud PvdA-gedeputeerde Bert Kersten - die 'clean' is - de drie andere nieuwe voorzitters een opvallend verleden hebben, waarbij ze de laan uit werden gestuurd of de eer aan zichzelf hielden en opstapten. Ricardo Offermanns moest weg als burgemeester in Meerssen en als voorzitter van de VVD-Limburg; Toine Gresel moest vertrekken bij het waterschap Peel en Maasvallei, en Herman Vrehen moest opstappen als gedeputeerde van de provincie, waar hij tot opstappen werd gedwongen.

'Wij kregen veel vragen van Limburgers over deze benoemingen, vooral omtrent de integriteit van betreffende personen maar ook, los daar van, of dit de juiste kandidaten zijn om als voorzitter van natuurparken te functioneren’, schrijft Statenlid Peter Visser aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). 'Al met al bedenkingen waarvan de SP fractie van mening is dat er mogelijk een kern van waarheid in schuilt.’

'Hebben die mensen eigenlijk wel verstand van natuur, of is het een vriendendienst dat ze benoemd zijn op zulke voor de natuur belangrijke functies', wil Visser weten. Zijn het erebaantjes? Wat moeten ze eigenlijk doen als voorzitter? En sinds wanneer bestaat deze functie? Is zo’n functie eigenlijk wel nodig? Is er een open sollicitatieprocedure voor zo’n functie geweest? Zo ja, waar stond de advertentie, wist iedereen dat hij of zij daarop kon reageren.

Visser gaat door: 'Permitteert u ons de reacties van burgers samen te vatten in de volgende zin: ‘Ze hebben in de ‘Vriendenrepubliek Limburg’ weer eens leuke betaalde taken naar elkaar toegeschoven en ook nog eens aan vriendjes die van het onderwerp ‘van toeten nog blazen weten’, om maar eens een term te gebruiken die wel bij de Limburgse volksaard past. Kunt u zich voorstellen dat veel Limburgers denken dat het invullen van deze functies door deze personen wel heel toevallig is?’

En hij vervolgt: 'Zonder in persoonlijke details te treden, kunt u aantonen op welke wijze deze personen een met hart en ziel gedreven voorzitter, die zowel inhoudelijke kennis op het gebied van natuur kan combineren met de natuurspecifieke bestuurskwaliteiten die natuurbeleid, kunnen zijn?’

Verder vindt de SP dat bij dit soort benoeming een grote transparantie nodig is. Daarvan was geen sprake. De gedeputeerde deelde de benoeming via een persbericht gisteren mee. En stelde iedereen daarmee voor voldongen feiten.