h

SP krijgt gelijk over provinciesteun RTL-programma

22 april 2016

SP krijgt gelijk over provinciesteun RTL-programma

Foto: CATXALOT / flickr.com

In april vorig jaar wilde de SP als enige de financiële steun aan het RTL-programma Breakfast Club tegenhouden. Dit programma kwam met name in het nieuws door het per helikopter invliegen van bekende Nederlanders voor de opnames. Uit de evaluatie blijkt nu dat het Limburg niks concreets heeft opgeleverd en geven alle partijen de SP achteraf gelijk voor hun stellingname vorig jaar. Gedeputeerde Geurts zegde toe nooit meer een tv-programma op deze manier financieel te steunen. 

Vorig jaar heeft de SP het stuk “continuering toeristische promotie campagne Limburg Liefde voor het leven” op de agenda gezet. Dit omdat de SP het niet eens was met de investering van 200.000 euro in het programma RTL Breakfast Club. Limburg zou immers ook zonder financiële steun iedere keer in het programma aan bod komen. De betreffende gedeputeerde wilde echter toch per se in dit programma investeren omdat de provincie zo invloed uit kon oefenen op het programma.

Helaas voelde zich toen geen andere partij geroepen om de SP te steunen om dit belachelijke plan stop te zetten. Gelukkig heeft er inmiddels een evaluatie over plaatsgevonden en blijkt dat de SP gelijk heeft gekregen dat dit deze investering een foute keuze is geweest. Er is helaas onnodig 200.000 euro overboord gegooid. Want het minimaal beloofde aantal kijkcijfers van 200.000 kijkers is geen enkele aflevering behaald. Terwijl vorig jaar nog beweerd werd dat het kijkcijferaantal zou oplopen naar 400.000 kijkers. Uiteindelijk bleken dit er maar 150.000 per aflevering te zijn.

In 2015 is steun aan dit programma er doorgedrukt omdat er een extra boost nodig was om het marktaandeel van Limburg op de binnenlandse vakantiemarkt te vergroten. Dit is nu niet aan te tonen. Alle andere partijen geven de SP nu achteraf gelijk. 

De SP is in ieder geval blij dat de gedeputeerde Geurts al eerder heeft aangegeven dat hij niet kiest voor verdere deelname aan een mogelijk vervolg van het programma. De gedeputeerde gaf daarna ook nog aan niet meer op deze manier in een dergelijk tv-programma te willen investeren. Voor 2016 gaat de provincie vooral gebruik maken van eigen online communicatiekanalen zoals een website en social media. 

Reactie toevoegen

U bent hier