Provinciale Staten omarmt Sociale Agenda 2025

18 maart 2016

Provinciale Staten omarmt Sociale Agenda 2025

Foto: SP Limburg / www.socialeagendalimburg.nl

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 18 maart heeft een ruime meerderheid ingestemd met de Sociale Agenda 2025 van SP-gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen. Hiermee kan zij aan de slag om de provincie een heel stuk socialer te maken. De toevoeging van de Sociale Agenda aan het coalitieakkoord was een van de hoofdredenen voor de SP om mee te besturen.

Sinds de vaststelling van het coalitieakkoord en de benoeming van het College van GS is Marleen van Rijnsbergen hard aan het werk gegaan met de vormgeving van de Sociale Agenda. Niet zozeer vanuit de ivoren toren van het provinciehuis maar door in de provincie het gesprek aan te gaan met wethouders van diverse gemeenten en verschillende organisaties. Resultaat is een Sociale Agenda waarin volop wordt ingezet op samenwerking met de diverse partners en waarin er volop ruimte is voor initiatieven van onderop. Hiermee sluit het beleid goed aan op de behoeften vanuit het veld.

Dit blijkt ook uit de vele steunbetuigingen die al voorbij zijn gekomen. Zo kwam er een brief van de drie arbeidsmarktregio’s, waarin de verantwoordelijk wethouders aangeven dat ze blij zijn met de ondersteunende, faciliterende en verbindende rol die de provincie wil innemen. Ook geven ze aan dat ze meer dan voldoende aanknopingspunten zien in de Sociale Agenda om de arbeidsmarkt van Limburg te kunnen versterken.
In een brief geven twee initiatiefnemers van nieuwe zorgconcepten aan verheugd te zijn met de erkenning van de provincie dat juist dit soort initiatieven belangrijk zijn én versterkt moeten worden. Ze onderschrijven de ambities en de aanpak van de Sociale Agenda volledig om te komen tot een trendbreuk in gezondheid en participatie in Limburg.
In een artikel in Dagblad De Limburger uitte de voorzitter van het Samenwerkingsverband van Oudergroeperingen van mensen met een verstandelijke beperking in Limburg (SOL): “Ik zie veel goeds in de vernieuwende aanpak van de Sociale Agenda.”
Ramon Testroote (PvdA), voormalig wethouder van Venlo, meldde via Twitter: “Duurzame verandering komt van onderop. De Sociale Agenda 2025 verdient brede steun.”
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten stemden alle partijen, op de PVV en Volkspartij Limburg na, voor de Sociale Agenda. Hiermee kan gedeputeerde Van Rijnsbergen verder aan de slag met de uitvoering om verdere stappen te zetten richting een 100% sociaal Limburg.