SP in gesprek met omwonenden Buitenring Brunssum

1 februari 2016

SP in gesprek met omwonenden Buitenring Brunssum

Foto: SP

Afgelopen oktober heeft de provinciale SP-fractie onder voorwaarden ingestemd met het beschikbaar stellen van extra geld voor de Buitenring. Er mogen wat de SP betreft geen aanpassingen worden gedaan die ten koste gaan van leefbaarheid en natuur. Hierdoor wordt de aanpassing bij Brunssum op dit moment  nog nader onderzocht. Samen met SP-afdeling Brunssum is de provinciale fractie in gesprek met omwonenden om van hen te horen hoe men tegen deze aanpassing aan kijkt.

In de eerste plannen was het de bedoeling dat de Buitenring bij Brunssum door de mijnsteenberg zou gaan en vervolgens verdiept zou komen te liggen. Zo zou de geluidsoverlast voor omwonenden binnen de perken worden gehouden. Om geld te besparen heeft de provincie deze plannen gewijzigd. De weg wordt nu over de mijnsteenberg aangelegd en van een verdiepte ligging is vervolgens geen sprake meer. Volgens de provincie zijn de effecten op de leefbaarheid voor omwonenden te verwaarlozen.

Enkele weken geleden zijn enkele leden van de provinciale fractie samen met leden van SP-afdeling Brunssum langs de deuren geweest bij de direct omwonenden van de Buitenring bij Brunssum. Doel was om van de mensen te horen hoe men tegen de aanpassing aan kijkt. Hieruit bleek dat er grote zorgen leven over de toename in geluidsoverlast. Reden voor de SP om een bijeenkomst voor omwonenden te organiseren om het hier nog wat uitgebreider over te gaan hebben. Deze bewonersbijeenkomst zal aanstaande donderdag 4 februari plaatsvinden.