Nederweert loopt nog niet warm voor Randwegplannen

23 februari 2016

Nederweert loopt nog niet warm voor Randwegplannen

Foto: Joep Gielens / limburg.sp.nl

Afgelopen weekend waren we in Nederweert om met de mensen aldaar te praten over de plannen voor de randweg N266. Het gemeentebestuur zou deze graag door het buitengebied om willen leggen. Conclusie is dat men in Nederweert nog niet bepaald warm loopt voor deze plannen. En dit lag niet aan het slechte weer van die dag.

Het gemeentebestuur van Nederweert wil dat de provinciale weg N266 wordt omgelegd. Deze weg, die nu langs het kanaal loopt, moet volgens het College van B&W vanuit het noorden door het buitengebied om Nederweert gelegd worden om vervolgens bij de McDonald's vlakbij de A2 uit te komen. De provinciale SP-fractie wil weten hoe de Nederweertse bevolking er zelf over denkt. Op zaterdag 20 februari bezocht men in samenwerking met een aantal plaatselijke leden het centrum om het winkelend publiek te vragen naar hun mening. Nieuwswebsite Weert Actueel kwam poolshoogte nemen en al snel verscheen een mooi stukje over de actie op het net en de social media. De SP-leden stonden in eerste instantie bij de Jan Linders op het Lambertushof, waar het niet zo druk bleek. Wel kwam daar toevallig de voorzitter van de Aliantie van Stakeholders, een groep randweg-kritische organisaties, langs die uiteraard meteen over de reden van ons bezoek begon waarop een boeiend gesprek ontstond. Na afloop van het gesprek werden contactgegevens uitgewisseld. Na een snelle verplaatsing naar de Jumbo spraken de leden veel mensen. Ook de burgemeester van Nederweert kwam nog een praatje maken. Complimenten van zijn kant voor de werkwijze. Er waren een flink aantal tegenstanders die de weg onnodig vinden, een oplossing voor een probleem wat er niet is en zonde van het mooie open buitengebied. Een redelijk grote groep mensen had er geen mening over en een enkeling was uitgesproken voorstander. Voor de SP reden om deze plannen kritisch te blijven volgen.