Voorkom onnodige Wob-verzoeken, maak inzage eenvoudiger

11 januari 2016

Voorkom onnodige Wob-verzoeken, maak inzage eenvoudiger

Foto: Frédéric Bisson / flickr.com

Voor het opvragen van dossiers, die burgers nodig hebben voor het behartigen van hun belangen bij het nemen van provinciale besluiten, verplicht de provincie Limburg om schriftelijk een WOB-verzoek per reguliere post in te dienen. 'In andere provincies gaat dit een stuk makkelijker, dan moet dit in Limburg ook kunnen', aldus Peter Visser die er vragen aan Gedeputeerde Staten over stelde.

Voor het opvragen van dossiers, die burgers nodig hebben voor het behartigen van hun belangen bij provinciale besluitvorming, verplicht provincie om een schriftelijk Wob (Wet openbaarheid van bestuur) per reguliere post in te dienen. Andere vormen, zoals een eenvoudige digitaal verzoek of met behulp van fax, worden niet geaccepteerd. Daarbij betreft het ook vaak lopende procedures met openbare dossiers waarvoor de Wob helemaal niet bedoeld is.

Het is een onnodige en overbodige barrière voor belanghebbenden: Het kost meer werk, het kost meer tijd, soms weken, voordat de stukken beschikbaar zijn. Het is een onnodige en overbodige ballast voor medewerkers van de provincie: schriftelijke afhandeling kost meer werk en het kost meer tijd met een extra papiermolen.

Dit dient nergens toe. De stukken moeten met de wet Wob uiteindelijk toch altijd geleverd  worden en dat kan dus veel eenvoudiger en sneller. De enige juiste weg is om wel digitale en faxverzoeken accepteren en per mail digitaal dossiers beschikbaar stellen zonder Wob procedure. Zo gaat dat ook bij alle andere provincies, alleen Limburg hanteert nog de moeilijke weg.

Daarbij is de SP van mening dat de provincie Limburg in dienst staat van de Limburgse samenleving. Belanghebbenden dienen daarom op een zo laagdrempelig mogelijke manier ondersteund te worden.

Statenlid Peter Visser heeft Gedeputeerde Staten gevraagd of men bereid is om de procedure voor het verkrijgen van informatie over procedures en dossiers dusdanig aan te passen dat belanghebbenden op een eenvoudige manier de beschikking hierover krijgen en dit in een protocol vast te leggen. Dit betekent dat verzoeken voor het verkrijgen van dossiers of onderdelen daarvan, die niet op de website staan maar wel openbaar zijn, via mail of fax worden geaccepteerd en binnen enkele werkdagen worden afgehandeld.