OV-concessie Limburg: Marktwerking heeft gefaald
OV-concessie Limburg: Marktwerking heeft gefaald
De Limburgse OV-concessie is uitgelopen op een drama. Abellio ging via de NS en een corrupte voormalig bestuurder van Veolia alle perken te buiten om verzekerd te zijn van een opdracht ter waarde van miljoenen euro’s. Juristen gaan er nu met de buit vandoor, de reizigers hebben het nakijken. De marktwerking in het openbaar vervoer heeft gefaald.
Het bleek ijdele hoop te zijn, voor een dubbeltje in de eerste klasse bij Abellio. Na de terugtrekking van dit dochterbedrijf van NS bij de ontdekking van fraude moest de provincie iets anders. Drie opties lagen voor aan het college van Gedeputeerde Staten: Abellio alsnog houden aan hun aanbod, opnieuw aanbesteden of door met de nummer twee van de concessie Arriva. Aan alle drie zitten haken en ogen, maar wat de SP betreft heeft het college een zorgvuldige afweging gemaakt. Abellio alsnog houden aan hun aanbod staat gelijk aan de sjoemelende partij belonen met de gunning van de opdracht. Opnieuw aanbesteden kost onnodig veel tijd en geld. Ook dan kan een juridisch gevecht ontstaan want de nummer twee claimt recht op de opdracht te hebben. De opdracht gunnen aan nummer twee Arriva biedt het meeste zekerheid dat december 2016 gehaald wordt en lijkt ook juridisch gezien de meest aantrekkelijke keuze. Wat dit allemaal betekent voor de kwaliteit van het openbaar vervoer zal nog moeten blijken.
Wat je in elk geval kunt concluderen dat de marktwerking in het openbaar vervoer heeft gefaald. Juristen gaan er nu met de buit van door, de reiziger en de belastingbetaler hebben het nakijken. De SP heeft keer op keer voorgesteld om een provinciaal vervoersbedrijf op te richten, ook bij de voorbereidingen van deze concessie. De provincie zou dan de volledige controle hebben en niet afhankelijk zijn van marktpartijen. Van vuil spel tussen concurrenten kan dan ook geen sprake meer zijn. Het belangrijkste is dat de reiziger voorop staat, niet de winst van vervoersbedrijven.
De Limburgse OV-crisis is voor de SP weer een extra reden om de marktwerking terug te draaien. Over ongeveer 12 jaar beginnen de voorbereidingen voor de OV-plannen na 2031. De SP roept alle partijen op om de ontstane situatie niet te vergeten en over 12 jaar een zorgvuldige afweging te maken: In plaats van het Limburgse openbaar vervoer nóg eens naar de markt te brengen, kunnen we het beter zelf doen.
Reactie toevoegen