SP bespreekt asbestplan met Maxime Verhagen van Bouwend Nederland

11 maart 2015

SP bespreekt asbestplan met Maxime Verhagen van Bouwend Nederland

SP fractievoorzitter Daan Prevoo gaat op woensdag 11 maart in gesprek met voorzitter van Bouwend Nederland Maxime Verhagen over het ‘Asbestplan Limburg’. De SP in de provincie Limburg presenteerde op 21 januari 2015 een plan voor een snelle en grootschalige aanpak voor de verwijdering van asbest daken in de provincie Limburg en wil hier na de verkiezingen 100 miljoen euro in investeren. De SP heeft het plan officieel voorgelegd aan Bouwend Nederland en wil graag samenwerken om tot een plan van aanpak te komen, waarbij de expertise van Bouwend Nederland niet mag ontbreken.

Het plan van de SP richt zich op drie hoofddoelen: verwijdering van asbest daken bij zowel bedrijven als particulieren, het verduurzamen van deze daken en een subsidieregeling voor het plaatsen van zonnepanelen voor energie- of warmteopwekking. Volgens de SP zal dat een grote hoeveelheid werk en banen opleveren voor de bouwsector. Daarnaast zou de Limburgse aanpak als voorbeeld voor heel Nederland kunnen gelden. In het Rijksbesluit ‘Asbestverwijdering’ is de afspraak gemaakt dat vanaf 1 januari 2024 asbest daken in Nederland verboden zijn. Dit verbod geldt dan niet alleen voor overheidsgebouwen en bedrijfspanden, maar ook voor particulieren.

SP fractievoorzitter Daan Prevoo: “Door nu te beginnen met de asbestsanering van daken zetten we tijdig in op het behalen van de doelstellingen voor 2024. We hebben nog maar negen jaar de tijd om dit te realiseren. Tot nu toe heeft de overheid te weinig gedaan en lopen de resultaten behoorlijk achter. Door flink te investeren creëren we niet alleen extra banen. Er komt ook aanzienlijk meer werk voor de bouwsector. Want we zetten gelijktijdig in op het isoleren van daken en met de regeling voor het plaatsen van zonnepanelen ontstaat meer werk voor installateurs. De hele samenleving heeft profijt van een grootschalige regeling, omdat verwijdering simpelweg onvermijdelijk is. Door hier nú echt werk van te maken verkleinen we de kans op calamiteiten, zoals die in Roermond en elders in het land plaatsvonden.”

De SP stelt voor om samen met het Rijk te bekijken hoe bestaande regelingen op elkaar kunnen worden afgestemd in een grootschalige aanpak. Ook voor de financiering moeten zowel het Rijk als de provincie de beurs trekken. “De overheid is verantwoordelijk voor het asbestprobleem, omdat zij decennialang toestemming heeft verleend voor het gebruik hiervan. Dit terwijl de overheid op de hoogte was van de risico’s. Alleen door een gezamenlijke aanpak en financiering zijn de doelstellingen voor 2024 haalbaar en worden gelijktijdig meerdere problemen aangepakt”, aldus Daan Prevoo.