Provincie moet af van betaalde bijbaantjes!

7 maart 2015

Provincie moet af van betaalde bijbaantjes!

In de uitzending van Nieuwsuur op 6 maart werd duidelijk dat er grote verschillen zijn tussen provincies als het gaat om betaalde bijbanen van provinciebestuurders. Een aantal provincies springen er negatief uit, terwijl in andere provincies betaalde bijbaantjes helemaal niet worden toegestaan. De SP in Limburg vindt dat we af moeten van de betaalde bijbaantjes van provinciebestuurders. Daarmee wordt (de schijn van) belangverstrengeling voorkomen en kan hierover geen onduidelijkheid meer bestaan.

De Limburgse SP heeft het voorstel om betaalde bijbanen te verbieden in haar verkiezingsprogramma staan. Tijdens de extra Statenvergadering van 23 februari over integriteit heeft de SP ook een voorstel hiervoor ingediend. Dit voorstel kon toen helaas niet op veel steun van andere partijen rekenen.

In de uitzending van Nieuwsuur zijn ook beeldfragmenten van fractievoorzitter Daan Prevoo te zien, opgenomen tijdens het debat op 23 februari. Het artikel en de uitzending van Nieuwsuur zijn hieronder te vinden.