SP Wethouder Ben Rewinkel verlaat Provinciale Staten

13 mei 2014

SP Wethouder Ben Rewinkel verlaat Provinciale Staten

SP Statenlid Ben Rewinkel heeft na zijn benoeming tot wethouder in de gemeente Landgraaf d.d. 22 april 2014 besloten zijn zetel in Provinciale Staten op te geven. Hij zal worden vervangen door oud SP-Statenlid Leny Eijssen uit Maastricht. Ben Rewinkel maakte sinds de verkiezingen in 2011 deel uit van de SP Statenfractie. Tijdens de Statenvergadering van vrijdag 16 mei aanstaande zal de Landgraafse Wethouder afstand doen van zijn zetel en zal Leny Eijssen worden geïnstalleerd als diens opvolger.

Rewinkel doet afstand van zijn Statenzetel omdat de SP bestuurlijke integriteit hoog in het vaandel heeft staan. “Wethouderschap en lid zijn van Provinciale Staten is verenigbaar, maar zou toch op diverse momenten de schijn van belangenverstrengeling kunnen hebben en dat wil ik voorkomen”, stelt Ben Rewinkel in zijn ontslagbrief. De portefeuille van Rewinkel omvat beleidsterreinen waar ook de provincie een rol in speelt zoals arbeidsmarktbeleid, onderwijs en de participatiewet. De Heerlense SP-wethouder Peter van Zutphen nam eenzelfde besluit toen hij als lid van Provinciale Staten werd benoemd tot wethouder in de gemeente Heerlen. Ook hij oordeelde destijds dat hij een 'dubbelfunctie' vanuit het integriteitsprincipe niet wenselijk achtte.