Miljoenen voor het miljoenenlijntje?

27 mei 2013

Miljoenen voor het miljoenenlijntje?

Het plan van het college van GS om voor 10,5 miljoen euro het spoor van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) over te nemen om het bedrijf daarmee te redden, is in de commissievergadering van 24 mei besproken. De SP heeft nog geen ja of nee tegen dit plan gezegd. Eerst willen we dat een aantal zaken beter onderzocht worden.

De stoomtrein is een prachtige aanvulling op de toeristische activiteiten in Zuid-Limburg. Ook is hierdoor extra werkgelegenheid ontstaan met horeca langs dit spoor. Meer dan 200 vrijwilligers vinden er een mooie en zinvolle taak. Dit maakt dat we een positieve grondhouding hebben ten aanzien van de ZLSM.

Het onderzoek dat nu is gedaan voor de redding geeft echter te weinig inzicht in de toekomstige financiële risico's. Het onderzoek was haastwerk en laat nog vele vragen open. Ook maakt de SP zich zorgen over de al jaren dalende reizigersaantallen. De plannen om dit aan te pakken zijn nog heel vaag. Naast de miljoenen van de provincie moeten in het plan dat nu voorligt ook Kerkrade, Simpelveld, Gulpen-Wittem en Valkenburg samen 1,5 miljoen euro gaan bijdragen. Het is nog niet duidelijk of deze gemeenten hiervoor het geld hebben. Het mag wat ons betreft niet leiden tot bezuinigingen op bijvoorbeeld de Wmo.

De financiering van het plan van de provincie wordt opnieuw besproken tijdens de behandeling van de voorjaarsnota op 14 juni.