SP buigt niet voor dictaat van de macht

24 april 2013

SP buigt niet voor dictaat van de macht

Kort voor het eind van een bewogen vergadering op 28 maart verliet de fractie van SP de Statenzaal. Dit verdient uitleg aan onze kiezers en achterban. De Statenfractie van de SP heeft bij hoge uitzondering unaniem besloten de vergadering te verlaten, omdat naar de mening van de SP doelbewust de regels werden overtreden. De SP was het niet eens met de gang van zaken, het CDA probeerde namelijk op een vooraf bedachte wijze de geldende regels van de vergadering op te rekken. Dit om een volksvertegenwoordiger, in dit geval van de PVV, de mond te snoeren. Uiteindelijk kreeg de SP gelijk, zo bleek afgelopen maandag 22 april, toen tijdens een presidiumvergadering de hele gang van zaken werd besproken.

De PVV had ruim voor de vergadering van 28 maart een verzoek ingediend tot het stellen van mondelinge vragen tijdens het vragenuur aan de Commissaris van de Koningin. Tijdens de vergadering probeerde het CDA ineens om het vragenuur om te zetten in een interpellatiedebat. Fractievoorzitter Daan Prevoo: “Het was overduidelijk dat de coalitiepartijen vooraf aan de vergadering overleg hebben gehad hierover. Bij voorbaat zou de macht van de meerderheid van de coalitie dus als een dictaat bepalen wat er wel of niet mocht gebeuren tijdens de vergadering. De SP respecteert een democratische meerderheid, maar zwicht niet voor een machtsspel! Voor de SP was het weglopen uit deze vergadering een principiële keuze. Op geen enkele wijze mag je een volksvertegenwoordiger belemmeren om te spreken of vragen te stellen, hoe ongemakkelijk die ook zijn. Daarbij maakt het voor de SP niet uit welke partij het betreft. Een volksvertegenwoordiger mag nooit belemmerd worden in het uitoefenen zijn of haar functie”

Voordat de volledige Statenfractie de vergaderzaal verliet, kondigde Daan Prevoo aan het niet eens te zijn met het voornemen van de voorzitter om een debat toe te staan. Prevoo gaf bij een ordeverzoek aan dat de SP zich terug zou trekken uit de vergadering, indien de voorzitter van Provinciale Staten zou voorstellen om het vragenuur om te zetten in een interpellatiedebat over een ander onderwerp. Dat is immers niet toegestaan volgens de geldende afspraken, vastgelegd in een reglement.

“Ik neem de volle verantwoordelijk voor het besluit om de vergadering te verlaten en ben altijd bereid dit uit te leggen aan onze kiezers. Democratische principes moet je te allen tijde verdedigen en dat vereist een rechte rug. Het verlaten van de vergadering is niet impulsief gebeurd en geniet zeker niet onze voorkeur. Wij kijken echter niet zwijgzaam toe hoe een aanslag op de regels wordt gepleegd.” Aldus fractievoorzitter Daan Prevoo.