Essentgeld moet duurzaam geïnvesteerd worden in Limburgse samenleving

24 april 2013

Essentgeld moet duurzaam geïnvesteerd worden in Limburgse samenleving

Op 5 april discussieerden Provinciale Staten in een gezamenlijke Statencommissie over de versnelde inzet van het zogenaamde Essentgeld. De huidige coalitie van VVD-CDA-PvdA wil de opbrengsten uit de beleggingen van het Essentgeld versneld inzetten om het coalitieprogramma niet binnen twee jaar, maar zo snel mogelijk uit te voeren. De SP is altijd van mening geweest dat de opbrengsten van de verkoop van de Essent-aandelen de burger moeten toekomen. Deze hadden al lang kunnen worden ingezet voor een breed maatschappelijk nut, zoals meer banen, goed en betaalbaar openbaar vervoer, een provinciaal energiebedrijf en de bestrijding van armoede. De SP wil met het geld duurzame investeringen doen waar de mensen iets aan hebben. De Limburgers hebben dit recht zelf opgebouwd door decennialang netjes de energierekening te betalen. Dat mag deze coalitie niet vergeten!

De coalitiepartijen willen het bedrag van 1,2 miljard euro (!) blijven beleggen, om met het rendement hun programma uit te voeren. Als het aan de SP ligt wordt er juist flink geïnvesteerd in duurzame projecten die op korte termijn werkgelegenheid opleveren en meer zekerheid bieden op het gebied van openbaar vervoer, energie en (jeugd-)zorg. SP pleit met name ook voor meer aandacht voor ongeschoolden en lager opgeleiden in plaats van enkel voor hoger opgeleiden in de ‘topsectoren’.

“Bij eerdere voorstellen om een deel van het Essentgeld te investeren in de Limburgse samenleving kreeg de SP keer op keer het verwijt van potverteren. Maar nu er vanuit de landelijke overheid wetgeving aan dreigt te komen die mogelijk nadelig uitpakt voor de Limburgse bankrekening of de zeggenschap erover verkleint, zie je de houding van de coalitie verschuiven. Er worden nu toch versneld middelen ingezet om het coalitieprogramma uit te voeren. Los van de vraag of daar een verkiezingsstrategie achter zit, vindt de SP het programma van de coalitie onvoldoende om de problemen te verhelpen die veel mensen hebben door de crisis. Nu is juist de tijd voor duurzame investeringen op de lange termijn en niet voor druppels op een gloeiende plaat.” Aldus fractievoorzitter Daan Prevoo.