Edelchemie: Wie zal dat betalen?

13 maart 2013

Edelchemie: Wie zal dat betalen?

De Statenfractie van de SP wil weten wie er uiteindelijk gaat opdraaien voor de sanering van het terrein van Edelchemie te Panheel. Recentelijk liet de provincie op dat terrein 50 ton afvalwater wegpompen. De SP prijst het alerte optreden door de provincie, maar begint zich wel steeds meer af te vragen wie de totale saneringskosten moet gaan betalen van het zwaar verontreinigde en sinds vorig jaar hermetisch afgesloten terrein.

Het college van GS heeft steeds laten weten die kosten op Edelchemie te gaan verhalen. Maar het bedrijf is al jarenlang dicht. En van een kale kip kun je nou eenmaal niet plukken. Naar verluidt zou de sanering, waarvan de aanbesteding volgende maand al zou moeten beginnen, zo’n 20 miljoen euro gaan kosten. Statenlid Rob Janssen heeft inmiddels bij de provincie aan de bel getrokken. “Jarenlang werd de situatie bij Edelchemie min of meer gedoogd. Je kunt je afvragen of de verontreiniging niet veel kleiner en dus goedkoper zou zijn geweest, als er veel eerder was ingegrepen. Nu dreigt de situatie te ontstaan dat er bij de vervuiler niets meer te halen valt. Wij willen van het provinciebestuur nu wel eens weten hoe dit zo ver heeft kunnen komen én hoe groot de kans is dat de belastingbetaler ervoor betaalt in plaats van de vervuiler”, aldus Janssen.