SP wil openheid over financiën Floriade

15 november 2012

SP wil openheid over financiën Floriade

De SP in Provinciale Staten wil van het provinciebestuur weten hoeveel bezoekers van de Floriade een kaartje hebben gekocht en of de wereldtuinbouwtentoonstelling winst heeft gemaakt. Om uit de kosten te komen moesten minimaal 2 miljoen betalende bezoekers op het evenement afkomen. Het is nog steeds onduidelijk of deze doelstelling is bereikt.

"Op met moment dat de Floriade de poorten sloot, was duidelijk dat ruim 2 miljoen mensen de Floriade hebben bezocht. Maar we weten nog steeds niet hoeveel mensen ook daadwerkelijk een kaartje hebben gekocht en of het evenement winst heeft gemaakt. De provincie heeft ongeveer 60 miljoen euro in de Floriade geïnvesteerd. De inwoners van Limburg hebben recht om te weten wat er met dit geld is gebeurd." Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

De SP wil ook van het provinciebestuur weten of de directie van de Floriade een bonus heeft ontvangen. Thijs Coppus: "In de jaarstukken, die de Floriade het liefst geheim wil houden, is sprake van een bonus van twee ton. Wij willen weten of de directie al een bonus heeft ontvangen."