SP wil 50 miljoen voor Limburgse woningbouw

27 november 2012

SP wil 50 miljoen voor Limburgse woningbouw

De SP in Provinciale Staten wil dat de provincie Limburg 50 miljoen investeert in het bouwen en renoveren van woningen. Doordat veel Limburgse woningcorporaties als gevolg van de plannen van het kabinet in problemen dreigen te raken, worden er de komende jaren amper nog woningen gebouwd of gerenoveerd. Volgens de SP is dit slecht voor jongeren die een huis zoeken, dreigen dorpen en steden hierdoor leeg te lopen en raken vaklui in de bouw hun baan kwijt. De partij vindt daarom dat de provincie in moet grijpen.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus: “Limburg mag niet aan nu de sociale woningbouw worden afgebroken en duizenden vaklui uit de bouw de werkloosheid in worden gejaagd. Juist nu, in deze tijd van crisis, moet de Limburgse economie worden gestimuleerd door woningen te renoveren en nieuwe betaalbare woningen te bouwen. Samen met gemeenten en wooncorporaties moet worden bekeken welke nieuwbouw- en renovatieprojecten gerealiseerd moeten worden en waar extra geld nodig is. Op dit moment zit dit geld voor een deel in Zuid-Europese staatsobligaties. De SP wil deze staatsobligaties verkopen en het geld investeren in de Limburgse woningbouw.”