Staten stemmen unaniem in met SP voorstel voor onderzoek tekort WK Wielrennen

14 oktober 2012

Staten stemmen unaniem in met SP voorstel voor onderzoek tekort WK Wielrennen

Alle partijen in de Provinciale Staten van Limburg hebben afgelopen vrijdag unaniem ingestemd met een voorstel van de SP om een onderzoek in te stellen naar het tekort van het WK Wielrennen. De organisatie heeft de provincie om een bankgarantie van 2,2 miljoen euro gevraagd. Het college van GS informeerde de Provinciale Staten slechts 24 uur voor de vergadering met het voorstel in te stemmen met de garantstelling voor het miljoenentekort omdat de organisatie anders haar crediteuren niet zou kunnen betalen en een faillissement dreigt. Als initiatiefnemer dreigt de Provincie Limburg nu op te draaien voor het ontstane tekort dat met gemeenschapsgeld wordt aangevuld.

Directe aanleiding voor de oproep van de SP was het vermoeden dat het provinciebestuur al geruime tijd op de hoogte was van het dreigende tekort maar bewust heeft nagelaten Provinciale Staten hierover te informeren. Tijdens de Statenvergadering van vrijdag 12 oktober jl. bekende VVD-Gedeputeerde Erik Koppe dat bij het college van GS al weken bekend was dat er een tekort was. De gedeputeerde echter koos er voor het provinciebestuur bewust niet te informeren om geen ‘tumult’ voorafgaande aan het WK te veroorzaken. Hij wilde de fracties ook niet vertrouwelijk hiervan op de hoogte stellen. Volgens de SP heeft hij hiermee verzaakt in te grijpen in de kosten. Alleen al voor VIP’s en veelal politieke gasten van het WK Wielrennen bedragen de kosten 1 miljoen euro (catering, tenten en vip-tribunes).

Het is nu aan Provinciale Staten om het onderzoek te laten uitvoeren. Als het aan de SP ligt moet het onderzoek worden gedaan door een onafhankelijk onderzoeker die kijkt naar de bedrijfsvoering, de rol van verantwoordelijken zoals de Raad van Toezicht, de directie, de provincie, betrokken ambtenaren en onderaannemers en de naleving van de aanbestedingsregels. “Het onderzoek zal moeten uitwijzen waar de oorzaken liggen en of dit politieke consequenties heeft. In crisistijd is het onverantwoord zo met gemeenschapsgeld om te springen." aldus SP Statenlid Daan Prevoo.