SP wil openheid over wachtgeld oud bestuurders Limburg

14 september 2012

SP wil openheid over wachtgeld oud bestuurders Limburg

De SP in Provinciale Staten van Limburg wil meer openheid over het wachtgeld dat oud gedeputeerden uit Limburg ontvangen. Onlangs stelde de partij vragen over het wachtgeld in Limburg, het provinciebestuur wil maar een deel van de vragen beantwoorden. Hierdoor is onduidelijk welke mensen wachtgeld van de provincie ontvangen. SP fractievoorzitter Thijs Coppus noemt dit 'onacceptabel'. "Deze mensen worden betaald met geld van de Limburgse belastingbetaler, daarom wil de SP openheid van zaken."

Uit de beantwoording van de vragen van de SP blijkt dat in 2011 ruim 164.000 euro is uitgegeven aan wachtgeld voor oud bestuurders. in 2012 is tot 15 augustus al ruim 120.000 uitgegeven aan wachtgeld. "Flinke bedragen." Aldus Thijs Coppus. "Het provinciebestuur wil alleen in het geheim vertellen welke mensen wachtgeld krijgen, hier doet de SP niet aan mee. Het hoort openbaar te zijn wie wachtgeld van de provincie ontvangt. Daarnaast zien we overal oud bestuurders opduiken in allerlei comités en organisaties, we willen weten of deze mensen ook nog eens wachtgeld van de provincie ontvangen."

De SP stelde eerder voor om oud bestuurders te laten werken in ruil voor hun wachtgeld. "Dat wordt immers ook verwacht van mensen die in de bijstand komen. Helaas is dit nog niet mogelijk." Aldus Thijs Coppus.