Open brief aan CDA, PvdA en GroenLinks

19 juni 2012

Open brief aan CDA, PvdA en GroenLinks

De SP roept CDA, PvdA en GroenLinks op om samen met de SP te gaan onderhandelen over een sociale coalitie. De partij heeft vandaag een open brief aan de fractievoorzitters van de drie partijen gestuurd.

Open brief aan de onderhandelaars van CDA, PvdA en GroenLinks in Limburg

Beste dames en heren,

Nadat op 20 april de coalitie in Limburg viel, zit onze provincie al bijna 2 maanden zonder functionerend provinciebestuur. Pogingen van de VVD om samen met PvdA, CDA en in eerste instantie GroenLinks, om er uit te komen, zijn de afgelopen weken keer op keer gestrand.

Door deze politieke impasse staat alles in Limburg stil. Belangrijke besluiten over de Buitenring in de Parkstadgemeenten en de Culturele Hoofdstad Maastricht worden keer op keer uitgesteld en vooruitgeschoven. Deze besluiteloosheid doet de Limburgse zaak geen goed.

De SP maakt zich zorgen over de bestuurbaarheid van Limburg en het vertrouwen van de mensen in de Limburgse politiek en wil de hand uitsteken naar jullie om snel in gesprek te gaan over de vorming van een nieuwe coalitie in Limburg. Wij snappen dat er verschillen tussen onze partijen zijn, maar er zijn zeker ook overeenkomsten. In het belang van Limburg moeten daar nu over hebben.

Wij denken dat er een wereld te winnen is als we samen de handen ineenslaan. Belangrijke overeenkomst tussen onze partijen is dat we allemaal uitgaan van de kracht van de samenleving, maar dat we ons niet neerleggen bij een overheid die zomaar verantwoordelijkheden afschuift.

De SP wil net als jullie verantwoordelijk omgaan met de aarde en onze provincie. Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap en solidariteit, realiseren we ons dat we fatsoenlijk om moeten gaan met gemeenschapsgeld en natuur en dat we initiatieven uit de samenleving en het bedrijfsleven moeten koesteren. Verenigingen, organisaties en instellingen in Limburg verdienen daarom waar mogelijk steun van de provincie.

Ik wil jullie uitnodigen om snel met elkaar in gesprek te gaan om de mogelijkheden te bespreken voor de snelle vorming van een stevige coalitie in Limburg. Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Thijs Coppus, fractievoorzitter SP