Linkse coalitie een sprookje?

17 juni 2012

Linkse coalitie een sprookje?

'Voor sprookjes moet je in het sprookjesbos zijn.' Dit zei PvdA fractievoorzitter Kersten afgelopen vrijdag over de mogelijkheid om in Limburg een coalitie met CDA, PvdA, SP en GroenLinks te vormen. Sinds 20 april, de dag waarop de coalitie van CDA, PVV en VVD viel, zit Limburg zonder provinciebestuur.

Al vanaf het begin zette de SP in op een sociale coalitie met de twee andere linkse partijen en het CDA. "De PvdA heeft dit altijd afgehouden. Nadat donderdag bleek dat het CDA Jos van Rey niet zag zitten als gedeputeerde en de nog te vormen coalitie op springen stond, was er voor de PvdA een nieuwe kans om te breken met de VVD en in te zetten op een sociale coalitie. Maar ook nu weer koos de PvdA onvoorwaardelijk voor de VVD." Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

Coppus noemt de houding van de Partij van de Arbeid "onbegrijpelijk".

Thijs Coppus: "Het afgelopen jaar, toen de SP en de PvdA samen in de oppositie zaten trokken we samen op. We waren het er over eens dat er te weinig plannen waren voor de mensen in de sociale werkplaatsen, de landelijke bezuinigingen op de Limburgse jeugdzorg moesten worden gecompenseerd en er was veel meer geld nodig voor armoedebeleid. Al deze zaken kan de PvdA niet met de combinatie VVD/CDA binnenhalen, maar wel met de SP. Toch doen de Limburgse PvdA’ers geen enkele moeite om een linkse coalitie te vormen. Voor de PvdA in Limburg is een sociale coalitie misschien een sprookje, voor de SP is het hèt recept voor Limburg om uit de crisis te komen."

Landelijk hebben de SP en de PvdA elkaar gevonden. In Limburg is dit helaas nog niet zo. "Het wordt tijd dat Spekman zijn Limburgse partijgenoten voor eens en voor altijd duidelijk maakt dat Limburg beter verdient dan een coalitie waarin de partijen zich drukker maken over het aantal gedeputeerden dan de problemen van Limburg. De SP is er meer dan ooit klaar voor!" Aldus Thijs Coppus.