SP: behoud verloskundige zorg ziekenhuizen

3 mei 2012

SP: behoud verloskundige zorg ziekenhuizen

Vandaag werd duidelijk dat de provincie Limburg en de zorgverzekeraars plannen maken om de verloskunde in Zuid-Limburg op een locatie te concentreren. De SP is bezorgd over de langere reisduur en alle bijkomende risico's. De partij wil dat het provinciebestuur alles in het werk stelt om ervoor te zorgen dat vrouwen dicht bij huis kunnen blijven bevallen.

SP Statenlid Marleen van Rijnsbergen: "Eén centrale verloskundige afdeling voor Zuid-Limburg leidt voor veel vrouwen tot grotere reisafstanden. Zwangere vrouwen moeten hierdoor langer reizen bij een bevalling, wat tot vervelende en zelfs gevaarlijke situaties kan leiden".

Tijdens de zwangerschap en bevalling kunnen er complicaties optreden waarbij snel hulp is geboden. Twee jaar geleden is een rapport uitgebracht met aanbevelingen om de babysterfte in Nederland te verlagen. Een van de aanbevelingen is om in acute situaties vrouwen binnen 15 minuten te behandelen. "Met één centrale verloskamer voor de hele regio Zuid-Limburg, zijn er straks veel moeders en kinderen die niet meer binnen een kwartier geholpen kunnen worden. Bovendien zullen veel vrouwen om deze reden niet meer kunnen of willen kiezen voor een thuisbevalling. Daarom moet een basisvoorziening als verloskunde in ieder ziekenhuis beschikbaar zijn en blijven!", aldus van Rijnsbergen.