SP: laat inwoners Noord-Limburg beslissen over toekomst gemeenten

15 april 2012

SP: laat inwoners Noord-Limburg beslissen over toekomst gemeenten

De Statenfractie van de SP vindt dat de inwoners van de gemeente Mook en Middelaar zich via een referendum moeten kunnen uitspreken over mogelijke aansluiting van hun gemeente bij de provincie Gelderland. Aanleiding hiervoor is de conclusie van de provincie Limburg dat de samenwerking tussen de gemeente Mook en Middelaar en de gemeenten in de regio Nijmegen een heilloze weg is.

“Het lijkt er op dat de provincie Limburg de gemeenten in de kop van Noord-Limburg wil dwingen tot verregaande samenwerking. Wij vinden dat de inwoners van de gemeenten zich uit moeten kunnen spreken over de toekomst van hun gemeente. Powerplay vanuit het provinciehuis is voor de SP een heilloze weg.” Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

De SP is altijd voorstander geweest van een referendum in de gemeente Mook en Middelaar over een mogelijke aansluiting bij de provincie Gelderland. Thijs Coppus: “Niet de Commissaris van de Koningin, maar de inwoners van de gemeenten moeten de mogelijkheid krijgen om zich uit te spreken over de toekomst van hun gemeente.”