Open brief aan PvdA Limburg

23 april 2012

Open brief aan PvdA Limburg

GroenLinks en SP in Provinciale Staten hebben een open brief aan de PvdA in Limburg geschreven. Beide partijen roepen de PvdA op om te kiezen voor een centrum-linkse coalitie en dit als voorwaarde op tafel te leggen bij de coalitieonderhandelingen. Volgens beide partijen liggen de kansen voor verandering open en is het nu tijd voor een sociale coalitie die de groeiende kloof tussen rijk en arm wil verkleinen in plaats van vergroten.

Open brief aan de Limburgse PvdA

Afgelopen vrijdag is er na minder dan een jaar de coalitie van PVV, CDA en VVD in Limburg gevallen. Nu de PVV heeft bewezen geen verantwoordelijkheid voor Limburg te willen nemen, liggen de kansen voor verandering open.

Het afgelopen jaar hebben we vaak samen opgetrokken. Samen wilden we dat Limburg socialer zou worden bestuurd. Samen waren we er van overtuigd dat het tijd was voor een frisse wind door het provinciehuis.

We trokken gezamenlijk op om voor behoud van de Limburgse natuur, voor een goede jeugdzorg zonder wachtlijsten, we wilden samen de groeiende kloof tussen rijk en arm in Limburg kleiner maken, knokten samen tegen de culturele kaalslag en we waren er gezamenlijk van overtuigd dat er veel meer te bereiken was op het gebied van duurzaamheid.

Over al deze zaken was het coalitieakkoord van PVV, CDA en VVD duidelijk: minder geld voor de jeugdzorg, geen geld voor natuur, geen steun aan voedselbanken, onvoldoende oog voor duurzaamheid en de landelijke bezuinigingen op de Limburgse cultuur niet compenseren. Hierdoor was onze gezamenlijke conclusie dat de VVD de toon zette in dit college.

Het mag duidelijk zijn dat de verschillen tussen PvdA de VVD veel groter zijn dan de overeenkomsten tussen de PvdA en GroenLinks en de SP. Samen kunnen we de zaken waar we het afgelopen jaar voor hebben geknokt realiseren. Maar dit betekent wel dat we de komende dagen samen op moeten trekken in de vorming van een nieuwe coalitie.

De toekomst voor Limburg ligt open. Beste PvdA'ers, het is aan jullie: kiezen jullie er voor om alles bij het oude te laten, of kiezen jullie voor een sociaal, duurzaam en progressief Limburg.

Met vriendelijke groet,
Margriet van Tulder, GroenLinks