"Niet wegkruipen voor kritiek"

3 maart 2012

"Niet wegkruipen voor kritiek"

Op vrijdag 2 maart werd op initiatief van de SP door Provinciale Staten gesproken over de uitlatingen van voormalig PVV Statenlid Bosman. “Heel Nederland heeft gesproken over het uitgelekte mailtje van Bosman, behalve de Statenleden. Het debat over de mail hoort plaats te vinden in de Statenzaal, niet in de tv-studio”. Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

De fractie van de PVV opende de aanval op de oppositie en verliet vervolgens de zaal. “Laf.” Volgens Thijs Coppus. “De partij die in 2011 de grootste van Limburg werd loopt weg voor haar verantwoordelijkheid en durft zelfs haar coalitiegenoten niet meer in de ogen te kijken. Ik snap dat het soms pijn kan doen om verantwoording af te leggen. We hebben het in 2008 zelf meegemaakt toen een Statenlid van de SP verzweeg dat hij maandenlang mailtjes van het CDA had ontvangen. Ook over deze kwestie heeft een debat plaatsgevonden. Hier moet je niet bang voor wegkruipen.

Hieronder de bijdrage van de SP:

Het is alweer anderhalve maand geleden dat de Limburgse politiek werd beheerst door een naar buiten gebrachte mail van Statenlid Bosman. Nadat de mail al een jaar bij de PVV Statenleden en gedeputeerden bekend was, mocht ook de rest van Limburg kennis maken met de interne beslommeringen van de PVV. Het naar buiten brengen van de mail door de heer Uringa had tot gevolg dat Cor Bosman werd opgeofferd en dat Wilders van schrik zelfs enkele dagen ophield met twitteren. Het blijft een vreemde zaak, want hoe kun je het nou verkopen dat een mailtje dat is besproken in de fractie en waar partijleider Wilders zelfs van op de hoogte was, pas na een jaar aanleiding is om iemand uit de fractie te zetten?

Uiteraard ging het hier om een interne mail. En iedereen kan begrijpen dat in de fractie de zaken soms wat scherper worden aangezet. Maar in dit geval gaat het om zulke grove en racistische woorden dat hier verantwoording over moet worden afgelegd. En nu het mailtje publiek is, zal dit ook publiek moeten gebeuren. Vandaar dat de SP hier in de Staten iets over wil zeggen.

En dat verantwoording af leggen pijn kan doen, dat realiseren wij ons maar al te goed. We hebben het in 2008 zelf meegemaakt toen een Statenlid van de SP verzweeg dat hij maandenlang mailtjes van het CDA had ontvangen. Ook over deze kwestie heeft een debat plaatsgevonden in de Staten.
En hier hoor je bij te zijn. Verantwoording afleggen doe je niet alleen maar in tv-studio’s, in de eerste plaats hoort dat in de Staten te gebeuren.

Het beeld dat mensen van de provinciale politiek hebben wordt juist slechter als we van affaire naar affaire hobbelen en vervelende voorvallen wel bij Pauw en Witteman, maar niet in de Statenzaal bespreken.

Uiteraard kan ik niet beoordelen of er nog meer vervelende mailtjes binnen de fractie van de PVV zijn rondgestuurd, maar wat doen de coalitiepartijen als blijkt dat er nog meer ellende naar boven komt? De reactie van de VVD, dat het uitlekken van de mail vooral slecht is voor het imago van Limburg, stelt de SP in ieder geval niet gerust. Hoe kunnen gedeputeerden Janssen en Krebber als provinciaal bestuurder alle Limburgers vertegenwoordigen terwijl ze er bij waren toen het mailtje van Bosman in de fractie van de PVV werd besproken, zonder dat er consequenties aan werden verbonden?