Geen extra geld naar Den Haag

28 maart 2012

Geen extra geld naar Den Haag

De SP wil dat het provinciebestuur voorkomt dat de regering een greep in de kas van de provincie doet. Nu er extra moet worden bezuinigd, groeit de kans dat het kabinet het vermogen van rijke provincies gebruikt om het begrotingstekort te verkleinen. De provincie Limburg heeft een vermogen van ruim anderhalf miljard euro, de SP wil dat dit geld snel in de Limburgse samenleving wordt geïnvesteerd.

SP Statenlid Thijs Coppus: “De SP vindt het onzinnig dat de provincie Limburg meer dan anderhalf miljard euro op de bank heeft staan en heeft belegd in staatsobligaties. Dit geld moet worden geïnvesteerd in plaats van opgepot. Maar we zouden het slecht vinden als Limburgs geld wordt gebruikt om de problemen van de regering op te lossen. Laat de regeringspartijen en de PVV eerst maar eens de villasubsidie aanpakken, daarna praten we wel weer verder.”

De SP heeft het provinciebestuur inmiddels verzocht om een miljard euro te reserveren voor woningbouw, werkgelegenheid, duurzame energie en openbaar vervoer. “Dit geld zit nu in beleggingen en staatsobligaties. De SP wil dat de provincie dit geld investeert in de provincie.” Aldus Thijs Coppus.