Zorgen om banenverlies Limburgse kranten

14 februari 2012

Zorgen om banenverlies Limburgse kranten

De Statenfractie van de SP in de provincie Limburg heeft vragen gesteld over de aangekondigde reorganisatie bij Media Groep Limburg. De Statenfractie van de SP heeft het college van GS middels schriftelijke vragen opgeroepen zich tot het uiterste in te spannen om banenverlies in Limburg te voorkomen en te onderzoeken of de bezuiniging ook gevolgen heeft voor de huisvesting van MGL in Sittard.

“Een reorganisatie is niet meer of minder dan een bezuinigingsronde. MGL heeft al een aantal bezuinigingensronden achter de rug die hebben geleid tot het ontslag van veel journalisten en medewerkers. Niet alleen het banenverlies is een belangrijk aandachtspunt . Ook de functie en het maatschappelijke belang van objectieve berichtgeving door de journalistiek komt volgens de SP met deze bezuinigingen steeds meer in het geding”: aldus woordvoeder Daan Prevoo.

Bij de dagbladencombinatie Wegener en Media Groep Limburg is een forse reorganisatie aangekondigd die mogelijk zal leiden tot banenverlies bij de Limburgse kranten Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. De SP maakt zich grote zorgen met deze volgende bezuinigingsronde bij Limburgse Dagbladen. Mecom, het Engelse moederbedrijf is ook aandeelhouder van de lokale omroep L1. De SP vreest dat de financiële problemen die door een reorganisatie moeten worden opgevangen ook gevolgen kan hebben voor de publieke zender L1. MGL is de uitgever van de twee Limburgse Dagbladen en is onderdeel van het Engelse mediabedrijf Mecom, tevens aandeelhouder van lokale omroep L1.