SP wil debat over groeiend aantal overvallen

26 januari 2012

SP wil debat over groeiend aantal overvallen

De SP Statenfractie wil op 10 februari een debat over de criminaliteitsexplosie in de provincie Limburg en de rol van de provincie in de bestrijding daarvan. Aanleiding voor de agendering zijn de actuele ontwikkelingen zoals het toenemend aantal overvallen op woningen en bedrijven, diefstallen, toename van drugsgerelateerde overlast in Limburgse grensgemeenten en problemen met de handhaving. Enkele Limburgse gemeenten maakten onlangs bekend dat het aantal (geweld)misdrijven in 2011 is gestegen ten opzichte van de periode 2008-2010.

“De SP maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van Limburgse burgers en bedrijven. De kranten en nieuwsberichten staan bol van de overvallen op woningen, winkels, tankstations en kleine ondernemers, waardoor het gevoel van onbehagen toeneemt. De SP wil weten of de veiligheid door de maatregelen van de provincie daadwerkelijk wordt verbeterd en welke rol de provincie kan en wil spelen. Is er sprake van symboolpolitiek of wordt Limburg nu écht veiliger? Ik krijg niet de indruk dat de Limburgers zich veiliger voelen en vind dat we hier op de kortst mogelijke termijn mee aan de slag moeten. De oplossing is in onze ogen niet nog meer hang- en sluitwerk maar simpelweg meer blauw op straat”. aldus woordvoerder Daan Prevoo.

De SP heeft voor de Statencommissie Veiligheid en Leefbaarheid op 10 februari aanstaande het verzoek ingediend om dit onderwerp toe te voegen aan de agenda. De SP wil met de overige fracties van gedachten wisselen over de reikwijdte van de maatregelen die het college van GS heeft genomen in het kader van veiligheid, welke wettelijke taken de provincie heeft , welke rol de provincie kan en wil vervullen en of de maatregelen daadwerkelijk effect hebben.