Open brief aan de PVV

29 november 2011

Open brief aan de PVV

De Limburgse SP vindt dat de PVV de gewone Limburgers in de steek laat door een groot deel van de verkiezingsbeloften niet na te komen. Dit schrijft fractievoorzitter Thijs Coppus vandaag in een open brief aan PVV leidster Stassen. Uit onderzoek van de SP blijkt dat de PVV in Limburg 52 van de 79 verkiezingsbeloften heeft ingeleverd. In Statendebatten wil de PVV hier geen verantwoording over afleggen, de SP roept de PVV op om dit alsnog te doen.

Beste Laurence,

Na de opmars van de PVV in de Tweede Kamer, lukte het jullie om in Limburg de grootste partij te worden en ook meteen bestuursverantwoordelijkheid te nemen. In de aanloop naar de verkiezingen bleek al snel dat de verschillen tussen de SP en de PVV op het gebied van cultuur, natuur en samenleving enorm zijn. Toch bleken er ook overeenkomsten te zijn; we waren het eens dat er meer huurwoningen moesten worden gebouwd, dat bibliotheken en muziekscholen steun verdienden en dat er grenzen gesteld moesten worden aan de intensieve veehouderij. Daarnaast hadden we nog een belangrijke overeenkomst; binnen het provinciehuis wilden we een einde maken aan de dikdoenerij, de achterkamertjespolitiek en het elkaar toeschuiven van de beste baantjes.

Jouw PVV kwam na de verkiezingen in het nieuwe bestuurscollege terecht en de SP daarbuiten. Desondanks hoopten wij dat de nieuwe coalitie een eind zou maken aan de Limburgse achterkamertjespolitiek, op minder bestuurders en meer bescheiden vergoedingen voor Statenleden en gedeputeerden. Helaas is het daar niet van gekomen. Jouw PVV koos voor het pluche en liet de boel de boel.

Ook de SP is zich ervan bewust dat het samenwerken in een coalitie met geven en nemen gepaard gaat en dat je niet alle verkiezingsbeloften waar kunt maken. Dat de PVV in Limburg zich tot nog toe onthouden heeft van het beledigen en schofferen van moslims, is iets waar we bijvoorbeeld alleen maar blij mee zijn. Maar dat jullie de mensen in de sociale werkplaatsen in de kou laten staan, de graaiers in de zorg en het onderwijs niet aan willen pakken en tegen een meer bescheiden vergoeding van Statenleden stemmen, vind ik treurig. Datzelfde geldt het feit dat jullie je niet meer druk maken om meer huurwoningen en het behoud van bibliotheken en muziekscholen. Door jullie opstelling in de Staten laten jullie de ‘gewone Limburgers’ in de kou staan.

Uit eigen onderzoek blijkt dat de PVV in Limburg 52 van de 79 verkiezingsbeloften niet is nagekomen. De afgelopen maanden heeft de SP jullie daar binnen en buiten het provinciehuis regelmatig op aangesproken. Helaas geven jullie telkens niet thuis; de PVV doet niet mee aan debatten in de media en gaat antwoorden uit de weg in de Statenzaal. We roepen jou en jouw PVV-collega’s op tot een open debat.

Met vriendelijke groet,
namens de fractie van de Limburgse SP,
Thijs Coppus.

Lees het rapport online