Geen nieuwe bomenkap bij Schinveld

10 november 2011

Geen nieuwe bomenkap bij Schinveld

Gisteren liet de minister van defensie weten dat er plannen zijn om opnieuw bomen te gaan kappen bij de AWACS basis in het Duitse Geilenkirchen. Het gaat hier om het stuk bos dat in 2006 illegaal werd gekapt met steun van toenmalig burgemeester Zuidgeest en de provincie Limburg. Volgens defensie zijn de in 2006 illegaal gekapte bomen zo ver uitgegroeid dat ze ingekort moeten worden. Alleen op deze manier kan een deel van de beloofde vermindering van de geluidsoverlast worden behaald.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus: "Blijkbaar heeft het ministerie, ondanks toezeggingen, nog helemaal niks gedaan om de geluidsoverlast aan te pakken. Niet de bomen, maar de lawaaibakken van de NAVO zorgen voor de overlast. De SP heeft het provinciebestuur daarom gevraagd om het ministerie van defensie aan haar afspraak te houden om voor 2012 de overlast met 35% af te laten nemen. Lukt dit niet, dan moet de basis maar worden gesloten. Het mag duidelijk zijn dat de SP zich opnieuw zal verzetten tegen het kappen van bomen bij Schinveld. Al moeten we er voor gaan liggen!"

Lees hier de vragen van de SP.