Verzet tegen sluiting overweg Brakkendergats bij Nuth

19 oktober 2011

Verzet tegen sluiting overweg Brakkendergats bij Nuth

De overweg Brakkendergats is een onbeveiligde openbare overweg gelegen tussen de buurtschappen Terschuren, (Heerlen) en Laar (Nuth). De overgang is in het fietsknopenroutenetwerk van Limburg opgenomen (punt 24 en 25) en maakt ook deel uit van de internationale fietsroute “groenmetropool”. Deze spoorwegovergang is onderdeel van een eeuwenoude verbindingsweg tussen woongebieden. Daarnaast is het een belangrijke afkorting om naar Hoensbroek of andersom naar Nuth/Wijnandsrade te gaan. De bekende drukke doorgaande wegen kunnen hierdoor via een mooi wandel- en fietspad gemeden worden.

SP statenlid Ben Rewinkel steunt de Stichting “Buurtschap Terschuren” in hun verzet tegen ProRail. ProRail probeert om deze overweg te sluiten. Rewinkel vind het ronduit intimiderend dat ProRail op eigen initiatief een openbare weg met verbodsbordjes probeert af te sluiten. In korte tijd hebben omwonenden 450 handtekeningen van gebruikers van deze overgang opgehaald. Dit duidt op een breed draagvlak om deze spoorovergang open te houden.

De SP heeft een brief met 10 indringende vragen over deze situatie aan het college gestuurd. Dit met afschriften aan de gemeenten Nuth en Heerlen. Het college van Nuth heeft inmiddels via een mail van wethouder Heuts laten weten voorlopig geen medewerking aan sluiting van de spoorwegovergang te verlenen.