SP nodigt anonieme briefschrijvers uit voor gesprek

10 oktober 2011

SP nodigt anonieme briefschrijvers uit voor gesprek

Afgelopen weekend ontvingen Dagblad De Limburger en provinciale zender L1 een anonieme brief waarin kunstenaars, kunst- en rechtenstudenten een oproep plaatsten om geen subsidie te verstrekken aan het Bonnefantenmuseum voor de aanschaf van het zogenaamde ‘Gesamtkunstwerk’ Kasteel Wylre. L1 plaatste een nieuwsbericht en de anoniem verzonden brief op de website van de zender. In de brief voeren de onbekende schrijvers tien argumenten op als reden om geen subsidie beschikbaar te stellen voor de aanschaf en het behoud van de beeldend kunstcollectie. De SP Statenfractie nodigt de anonieme opstellers uit voor een open gesprek over het onderwerp.

Uit onderzoek en navraag is gebleken dat niemand weet wie de brief heeft opgesteld en verzonden. Vooralsnog blijft onduidelijk of de brief ook daadwerkelijk aan het provinciebestuur is verstuurd. De afzender maakte bovendien gebruik van een anoniem e-mailadres. Zowel bij de provincie als bij diverse Statenfracties is de brief niet bekend. Opmerkelijk in de brief is dat de mysterieuze schrijvers ‘dreigen’ bij volgende verkiezingen niet op het CDA of linkse partijen te stemmen indien deze akkoord gaan met de aanschaf door het Bonnefantenmuseum.

De SP Statenfractie nodigt de anonieme schrijvers van harte uit om in gesprek te gaan en roepen hen op zich te melden bij de SP Statenfractie. De SP hecht er waarde aan om een open dialoog aan te gaan met de kunstenaars, kunststudenten en rechtenstudenten die deze brief hebben geschreven. “Het is jammer dat via de media en ook nog eens anoniem stelling wordt genomen tegen een weloverwogen besluit van een meerderheid in de Provinciale Staten. Ik hecht veel waarde aan een open dialoog over dit onderwerp met de mensen die deze brief hebben opgesteld en betreur het dat zij niet rechtstreeks met de diverse woordvoerders in de provincie contact hebben gezocht. Wij weten niet door wie, namens hoeveel studenten en vanuit welke achtergrond de brief is geschreven. Dat maakt een tweezijdig gesprek onmogelijk en doet zelfs vermoeden dat er een vreemd politiek spelletje wordt gespeeld. Daarnaast hebben wij de afgelopen maanden niet één signaal gekregen van kunstenaars noch studenten dat zij het niet eens zijn met dit voorstel in het belang van het kunst- en cultuuraanbod in Limburg”: aldus woordvoerder Daan Prevoo.