SP: Meer aandacht voor allochtone pleegkinderen

12 september 2011

SP: Meer aandacht voor allochtone pleegkinderen

De SP maakt zich zorgen over het tekort aan allochtone pleeggezinnen en de omgang met allochtone pleegkinderen in Limburg. Aanleiding hiertoe zijn de berichten die de afgelopen week over dit onderwerp in de media zijn verschenen.

De afgelopen week publiceerden Dagblad De Limburger en de Volkskrant een artikel over het pleegkind Yaaqoub, dat tegen de wil van zijn biologische moeder een geloofswijziging heeft ondergaan. Naar aanleiding van dit artikel gaven belangenorganisaties aan dat er naar hun mening een tekort is aan allochtone pleeggezinnen in Limburg. De Limburgse Statenfractie van de SP heeft de gedeputeerde hierover om opheldering gevraagd.

"Een uithuisplaatsing is een zéér ingrijpende gebeurtenis, die moet leiden tot meer stabiliteit en een beter toekomstperspectief voor een kind. Als een kind zich op zijn gemak wil voelen, gaat dit het best in een omgeving die cultureel aansluit op de vertrouwde gezinssituatie. Daarom wil de SP graag van het provinciebestuur weten of er een gebrek is aan allochtone pleeggezinnen"' aldus SP-Statenlid Marleen van Rijnsbergen. "Daarnaast willen we graag opheldering over de gang van zaken rond de doop van het pleegkind Yaaqoub, die volgens de media tegen de wil van de biologische moeder heeft plaatsgevonden".