SP Limburg aanwezig bij protest tegen kernenergie

18 september 2011

SP Limburg aanwezig bij protest tegen kernenergie

Gisteren werd er in het Belgische Tihange gedemonstreerd tegen het gebruik van kernenergie. SP Statenlid Ben Rewinkel was een van de demonstranten. "Tihange is een tijdbom en moet zo snel mogelijk dicht. De SP wil dat het Limburgs provinciebestuur zich sterk maakt voor sluiting van de kerncentrale."Aldus Ben Rewinkel.

De kerncentrale van Tihange ligt hemelsbreed minder dan 50 kilometer van Maastricht. Bij een problemen met de kerncentrale ligt een groot gedeelte van Limburg in de gevarenzone.

Volgens Ben Rewinkel zijn er genoeg alternatieven voor kernenergie. "De ramp met de Japanse kerncentrales heeft laten zien dat kernenergie niet zonder risico's is en dat er gewerkt moet worden aan alternatieven. In Limburg strijdt de SP al jaren voor het gebruik van alternatieve energiebronnen zoals zonne-energie. De provincie moet eindelijk eens lef tonen en het voortouw nemen bij het gebruik van zonne-energie." Aldus Ben Rewinkel.

Meest indrukwekkend volgens Ben Rewinkel was het verhaal van de heer Tomoyuki Takada. "Hij is Japanner en zijn beide grootouders zijn gestorven aan de gevolgen van straling van de atoombom op Hiroshima. Hij had een verhaal van hoop, hoop dat we de wijsheid zullen hebben om te stoppen met kernenergie."