Vragen over toezeggingen culturele hoofdstad

5 augustus 2011

Vragen over toezeggingen culturele hoofdstad

De Statenfractie van de SP stelt schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerden Staten van de provincie Limburg naar aanleiding van de uitspraak van directeur Huub Smeets. Deze stelt dat het nieuwe college definitief financiële steun heeft toegezegd en dat er sprake is van een akkoord in het coalitieprogramma tussen VVD, CDA en PVV.

Volgens de SP is de omslag van de PVV opmerkelijk aangezien deze partij zich eerder uitsprak niets te zien in overbodige ‘Linkse Hobby’s’. De leden van Provinciale Staten zijn echter niet op de hoogte van een definitief standpunt en de bijdrage van de provincie. De SP is van mening dat de gevolgen van landelijke bezuinigingen op culturele basisvoorzieningen in Limburg door de provincie kunnen worden opgevangen om deze op peil te houden alvorens te investeren in het prestigieuze MCH. De SP doelt hierbij niet alleen op muziekscholen en bibliotheken maar ook op professionele productiehuizen en festivals als het Huis van Bourgondië, Cultura Nova en Limburg Festival.

Afgelopen maand vond een presentatie plaats van VIA2018 de organisatie achter Maastricht Culturele Hoofdstad waarbij bestuursvoorzitter en zakelijk directeur Huub Smeets een toelichting gaf in de kosten en baten van het prestigieuze project Maastricht Culturele Hoofdstad waarbij ook de steden Den Haag, Utrecht, Almere en Brabant Stad meedingen. Volgens de zakelijk directeur vergt MCH een investering van 60-80 miljoen euro. Een bedrag dat moet worden opgebracht door de provincie, deelnemende gemeenten en het bedrijfsleven. Opmerkelijk was zijn uitspraak dat er reeds een definitieve toezegging van de provincie is gedaan over de bijdrage aan MCH van de provincie. “de voorinvestering bedraagt 60 tot 80 miljoen euro, die komen o.a. van de provincie en initiator gemeente Maastricht. De provincie heeft al definitief toegezegd ook in het nieuwe coalitieakkoord”: aldus zakelijk directeur Smeets.

Provinciale Staten zijn vooralsnog niet op de hoogte van enige toezegging in dit kader en zijn niet geïnformeerd over de hoogte en bereik van de provinciale bijdrage. De SP is van mening dat er onvoldoende duidelijkheid is over betrouwbare cijfers met betrekking tot de voorinvesteringskosten en op welke wijze deze gegarandeerd worden. In de aanvankelijk plannen was er immers sprake van een investering van circa 110 miljoen. Inmiddels spreekt de organisatie van een investering van 60-80 miljoen euro, een lager bedrag met een marge van maar liefst 20 miljoen euro.

De SP is ook verbaasd over de koerswijziging van coalitiepartner PVV. PVV woordvoerder Cor Bosman sprak zich tijdens de Tefaf uit geen voorstander te zijn van Maastricht Culturele Hoofdstad en zou de investeringen in ‘overbodige hobby’s’ kritisch volgen. Indien de uitspraken van zakelijk directeur Dhr. Smeets van VIA2018 correct zijn zou dit betekenen dat PVV gedeputeerden Krebber en Janssen akkoord gaan met de investeringen in het cultureel evenement Maastricht Culturele Hoofdstad 2011, dit in tegenstelling tot het verkiezingsprogramma en uitlatingen van de PVV fractiewoordvoerder,