Jeugdzorgdebat, gekonkel in de achterkamer

12 augustus 2011

Jeugdzorgdebat, gekonkel in de achterkamer

Op initiatief van de SP vindt er op 26 augustus een extra vergadering plaats over 120 medewerkers van de jeugdzorg in Limburg die worden ontslagen. De SP wil zo snel mogelijk met de verantwoordelijk gedeputeerde en de andere Statenleden in debat over deze dreigende kaalslag in de jeugdzorg.

Het CDA en PVV gedeputeerde Krebber hebben blijkbaar minder zin in het debat. Zonder overleg met de initiatiefnemer van het debat (de SP) stelt de voorzitter van de Statencommissie (CDA) voor om geen debat te voeren, er mogen als het aan het CDA ligt alleen maar informatieve vragen worden gesteld.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus reageert woedend: "Via via heb ik vernomen dat er vorige week een overleg is geweest tussen onder andere het CDA en gedeputeerde Krebber. In dit overleg werd geopperd om tijdens de commissievergadering geen debat te voeren. Blijkbaar heeft de commissievoorzitter van zijn partij en de PVV gedeputeerde te horen gekregen hoe hij de vergadering moet gaan leiden en dat het de gedeputeerde vooral niet moeilijk mag worden gemaakt."

De SP noemt deze gang van zaken "Schandalig." Thijs Coppus: "CDA en PVV kunnen proberen om de hete brei heen te draaien, maar dit gaat ze niet lukken. Na jaren praten moet er eindelijk eens iets gebeuren. De SP vraagt geen debatten aan om een stel Statenleden bezig te houden. Wij willen debatteren om uiteindelijk iets te kunnen veranderen."