Geen extra geld naar WK Wielrennen

15 augustus 2011

Geen extra geld naar WK Wielrennen

In 2012 zal het WK wielrennen op initiatief van de provincie Limburg in onze provincie plaats vinden. De organisatie ontvangt in totaal 5,9 miljoen aan subsidie van de provincie, het rijk en de gemeenten. Volgens de SP een enorm bedrag, zeker nu er flink bezuinigd wordt op zorg en sociale zaken. Inmiddels is duidelijk dat er nog meer steun van de overheid nodig is en dat PVV gedeputeerde Krebber nog eens 1,5 miljoen euro heeft toegezegd. Provinciale Staten zijn hier niet van op de hoogte gesteld. SP Statenlid Daan Prevoo spreekt van "De zoveelste deal in de achterkamers" en heeft het provinciebestuur inmiddels om opheldering gevraagd.

Eerder spraken provincie en gemeenten af dat het bedrag van 5,9 miljoen euro niet zou worden overschreden. Maar uit diverse betrouwbare bronnen zijn er sterke aanwijzingen dat er een behoorlijk tekort is ontstaan op de begroting van organisatie WK wielrennen 2012.

Daan Prevoo: "Het verbaast de Statenfractie van de SP dat op ons verzoek geen inzage kon worden gegeven in de huidige financiële stand van zaken met als reden dat de Stichting WK Wielrennen nog geen recente begroting aan de provincie heeft kunnen overleggen. De SP heeft daarnaast bewust geen gebruik gemaakt van de onder geheimhouding ter inzage gelegde stukken inzake de salarisgegevens van de Stichting WK Wielrennen, om Gedeputeerde Staten in de gelegenheid te stellen Provinciale Staten alsnog adequaat en volledig te kunnen informeren over de exacte stand van zaken. Al bij aanvang van de organisatie was er sprake van een ‘valse start’ hetgeen al na korte tijd leidde tot het opstappen van directieleden van de Stichting WK wielrennen. De SP krijgt echter steeds meer de indruk dat de problemen rondom het WK Wielrennen steeds groter worden, zelfs uit de hand dreigen te lopen en dat terwijl de deelnemende gemeenten zich in deze bezuinigingstijd geen extra kosten kunnen veroorloven."

De SP maakt zich ernstige zorgen over de organisatie en kosten van het WK Wielrennen 2012 en vreest dat er een extra bijdrage nodig is van de gemeenten en de provincie om de contractuele verplichtingen t.a.v. het UCI (Internationale Wielerunie) te kunnen voldoen. Verplichtingen die gemeenten door de bezuinigingen mogelijk niet kunnen worden nagekomen. Daarnaast wil de SP graag weten wat de oorzaken zijn van de eventuele tekorten en dat er onder het motto ‘geen weg terug’ vele extra miljoenen door de overheden moeten worden uitgegeven.

"In ieder geval is duidelijk is dat de PVV snel heeft geleerd. Onder leiding van PVV wordt Limburg weer als vanouds bestuurd vanuit de achterkamers."