Benoeming in de achterkamers

9 juni 2011

Benoeming in de achterkamers

In april werd oud gedeputeerde Vestjens benoemd tot directeur van Ruimte voor Ruimte BV. Ruimte voor Ruimte BV is een bedrijf van de provincie en de Rabobank dat de sloop van stallen betaald met de verkoop van grond voor dure villa’s. De benoeming is opmerkelijk omdat hier om weer een voormalig politicus gaat, die een baantje bij de provincie krijgt.

Om duidelijk te krijgen op basis van welke criteria Mat Vestjens is benoemd tot directeur, heb heeft de SP anderhalve maand geleden de functieomschrijving en de vacaturetekst opgevraagd. "Gisteren kwam de aap uit de mouw: er is geen functieomschrijving, er is geen vacature uitgegaan en zonder enige sollicitatieprocedure is Vestjens aangesteld als directeur van Ruimte voor Ruimte." Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

Volgens Coppus riekt de zaak naar 'vriendjespolitiek'. "Blijkbaar gaat het nieuwe college van PVV, CDA en VVD gaat gewoon door met het benoemen van politieke vriendjes in de achterkamers. Wat de SP betreft is hier de kous niet mee af. Iedereen die voor de provincie werkt, moet op een eerlijke manier worden aangenomen. Wij komen binnenkort met een voorstel om ten alle tijden een open sollicitatieprocedure te houden." Aldus Coppus