"Oude wijn in nieuwe zakken"

6 mei 2011

"Oude wijn in nieuwe zakken"

Vanmiddag presenteerden PVV, CDA en VVD hun coalitieakkoord. Onder het motto ‘Meer Limburg, minder overheid’ wordt het armoedebeleid afgeschaft, wordt er flink gesneden in de subsidies aan Limburgse verenigingen en kan de Limburgse jeugdzorg fluiten naar benodigde 30 miljoen euro om de zorg voor de Limburgse jongeren te garanderen. "Oude wijn in nieuwe zakken." Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus. Dit college gaat verder waar CDA en PvdA zijn gebleven.

Volgens de SP zijn de plannen van het nieuwe college niet hoopgevend. "Keiharde bezuinigen en dezelfde regentenmentaliteit als de vorige coalitie. De PVV heeft snel geleerd van CDA en VVD. Afgelopen maanden werden de media eerder geïnformeerd dan de Statenleden. En ook vandaag hadden de journalisten het coalitieakkoord eerder in bezit eerder dan de Staten." Aldus Thijs Coppus.

Toch ziet de SP lichtpuntjes. Thijs Coppus: "Goedkoper openbaar vervoer voor scholieren en 65 plussers bijvoorbeeld. De afgelopen jaren heeft de SP keihard geknokt voor goedkoper openbaar vervoer. Mooi dat dit is opgepikt door PVV, CDA en VVD. Het nieuwe college wil de Limburgers de mogelijkheid geven om zich uit te spreken over belangrijke ontwikkelingen in de samenleving. Dat is mooi. Volgende week, bij de bespreking van het coalitieakkoord zal de SP voorstellen om referenda te houden over de aanleg van de Buitenring Parkstad, de aanleg van de N280 (Weert-Roermond) en de bouw van nieuwe megastallen. Ik ben benieuwd of we steun van de coalitie krijgen."

Maar desondanks blijft de coalitie in Limburg een lastig verhaal. "CDA en VVD hebben zich geconformeerd aan een partij die mensen wil beletten om hun godsdienst te belijden en onderscheid maakt op basis van religie en afkomst. De SP zal zich tot op het laatst verzetten wanneer mensen hun grondrechten worden ontnomen."