SP Limburg: Hart voor de natuur!

3 januari 2011

SP Limburg: Hart voor de natuur!

'Gelukkig nieuwjaar en welkom in de natuur!' Met deze boodschap heetten de gezamenlijke natuurorganisaties zo'n 40.000 bezoekers afgelopen zondag welkom in 150 Nederlandse natuurgebieden om aandacht te vragen voor de toekomst van natuur en landschap, wat door het afbraakbeleid van het kabinet Rutte ernstig bedreigd wordt. De SP ondersteunt de actie 'hart voor de natuur' van harte en SP kandidaat-Statenlid Marleen van Rijnsbergen liet zich op deze actiedag dan ook graag welkom heten door de boswachters van de bossen bij Vijlen.

“Het kabinet bezuinigt ruim 40% op natuur- en landschapsbeheer en zet hiermee letterlijk de bijl in onze omgeving. Achter het bureau in Den Haag zijn de gevolgen van dit afbraakbeleid natuurlijk niet direct voelbaar, maar tijdens een wandeling in het bos des te meer! Het gaat hier niet alleen om cijfers en statistieken, maar om de toegankelijkheid van natuurgebieden en het voortbestaan van plant- en diersoorten. Deze zaken mogen niet worden opgeofferd om de gaten in de begroting te vullen!” aldus Marleen van Rijnsbergen.

De eerste kans om de bezuinigingen op onze omgeving te stoppen is door op 2 maart aanstaande, bij de verkiezingen van de Provinciale Staten, een stem uit te brengen op de SP. De SP wil in Limburg de komende 10 jaar 5 miljoen euro beschikbaar stellen voor behoud en ontwikkeling van de Limburgse natuurgebieden. Bovendien verkleint iedere stem op de SP de kans dat de coalitiepartijen VVD, CDA en PVV een meerderheid krijgen in de Eerste Kamer en dat is voor de (Limburgse) natuurgebieden van levensbelang!