SP kiest voor sociale samenwerking

12 januari 2011

SP kiest voor sociale samenwerking

De afgelopen dagen was er in Limburg het een en ander te doen over een mogelijke ‘linkse lijstverbinding’. Voorwaarde voor de SP om te praten over een lijstverbinding, was dat PvdA en GroenLinks onvoorwaardelijk zouden kiezen over een sociale coalitie. Beide partijen waren hier niet toe bereid, hierdoor is een lijstverbinding afgeketst. "Zelfs binnen de PvdA zelf kan men dit moeilijk uitleggen." Aldus Thijs Coppus. "In een interview met een landelijk radiostation wilde de campagneleider van de PvdA niet uitleggen waarom de SP niet voor een lijstverbinding heeft gekozen."

Thijs Coppus: "Zowel PvdA als GroenLinks hebben nu hun handen vrij om te kiezen voor een coalitie met CDA of VVD. Dit is hun goed recht, maar de SP gaat hier niet aan meewerken. Voordat de SP gaat praten over ingewikkelde constructies zoals een lijstverbinding moet er eerst sprake zijn van samenwerking. Voor de SP begint samenwerking niet bij een lijstverbinding, maar bij het praten over voorstellen en ideeën en het delen van een visie. Bij de PvdA heb ik hier de afgelopen jaren erg weinig van gemerkt. Daarom wil ik eerst zien en dan geloven. Mochten we de komende jaren goed kunnen samenwerken, dan kan er in 2015 nog altijd worden gesproken over een sociale lijstverbinding."