SP wil opheldering verliezen beleggingen Essentgelden

30 november 2010

SP wil opheldering verliezen beleggingen Essentgelden

De SP fractie in Provinciale Staten wil opheldering van het provinciebestuur over de verliezen op beleggingen in Ierse, Portugeese, Spaanse en Italiaanse staatsobligaties. Directe aanleiding is het bericht in de Limburgse kranten over risicovolle beleggingen van de provincie.

“Het provinciebestuur moet volledig openheid van zaken geven over de beleggingen en de waardeverminderingen van de Essentgelden. Tenslotte zijn de Essentgelden de centen van de burgers en alle mensen die klant zijn geweest bij Essent of van de voorgangers van Essent. Het is triest nu te moeten constateren dat hun geld vergokt wordt door verkeerde beleggingen." Aldus fractievoorzitter Thijs Coppus.

De SP wil ook weten wat de afwegingen zijn geweest met betrekking tot de risico’s en door wie Gedeputeerde Staten zich heeft laten adviseren. Voor een deel van de beleggingen is eind 2009 zelfs een Europese aanbesteding gedaan. Terwijl eind 2009 de financiële crisis in volle gang was en iedereen gewaarschuwd was, ook de provincie. Het is nog maar de vraag of de miljardensteun aan Ierland ooit terugbetaald wordt.