SP plannen voor een beter Limburg

17 november 2010

SP plannen voor een beter Limburg

Afgelopen vrijdag, tijdens de behandeling van de provinciale begroting, heeft de SP gepleit voor een eigen Limburgs energiebedrijf, goedkope dagkaarten voor de bussen en treinen van Veolia, gratis openbaar vervoer voor Mbo'ers en een Limburgs verbod op megastallen. Een ruime meerderheid van CDA, PvdA en VVD wees deze voorstellen af.

“Het ontbreken van steun voor de SP voorstellen is een gemiste kans.” Aldus SP fractieleider Thijs Coppus. “De Staten hadden eindelijk werk kunnen maken toegankelijkere bussen en treinen, duurzame energie en een mooi platteland zonder veefabrieken. Toch stemmen de CDA, PvdA en VVD keihard tegen.”

De provincie Limburg geeft jaarlijks ruim 500 miljoen euro uit en heeft een vermogen van ongeveer anderhalf miljard euro op de bank staan. Volgens de SP moet dit geld worden geïnvesteerd in de Limburgse samenleving.

“Iedereen heeft de mond vol van duurzame energie en goed openbaar vervoer. Maar uiteindelijk wordt er geen boter bij de vis gedaan. De SP wil dat het Limburgs geld naar de mensen gaat. Wij willen goedkope bussen en treinen, een mooi buitengebied en duurzame energie. De rechtse partijen en de PvdA kiezen voor beton, asfalt en prestigeprojecten zoals de Innovatoren bij het Floriade terrein.”