SP wil hoorzitting glasvezelnet

28 oktober 2010

SP wil hoorzitting glasvezelnet

De SP in Provinciale Staten wil een hoorzitting over nut en noodzaak van het aanleggen van glasvezelkabel ten behoeve van breedband. Het is een zeer omstreden onderwerp waarover de meningen van deskundigen ver uit een lopen. De directeur van de Vereniging van Nederlandse Kabelbedrijven zegt vandaag in dagblad De Limburger dat het superbreedband, dat gedeputeerde Hessels wil aanleggen, er al is. Ook zou in het rapport van Boer & Croon relevante informatie achter gehouden worden.

De SP vindt dat informatie en meningen van deskundigen en belanghebbenden onmisbaar zijn voordat door Provinciale Staten een besluit genomen kan worden. De fractie stelt voor dat in eerste instantie de Statencommissie voor het Economisch Domein een commissiebrede hoorzitting gaat houden.

Essent heeft met instemming van de provinciale aandeelhouders in 2007 Essent Kabelcom geprivatiseerd. Kabelcom werd voor 2,6 miljard Euro verkocht aan de Engelse investeringsmaatschappij Warburg Pincus and Cinven. Dit leverde toen een winst op van 1,8 miljard Euro. Het argument om Kabelcom te privatiseren was dat op de vrije markt van kabelbedrijven de technische vooruitgang van de netwerken beter zou worden.

Nog geen drie jaar later zegt gedeputeerde Hessels dat de vrije markt faalt. Terwijl de Vereniging van Nederlandse kabelbedrijven dit met klem weerspreekt. “Het gaat om 100 miljoen Euro die gedeputeerde Hessels wil uitgeven aan iets waarvan de markt zegt dat het niet nodig is. Het komt maar zelden voor dat bedrijven geld van de overheid afwijzen. Dus dit signaal uit de markt moeten we zeer serieus nemen." Aldus Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP.