h

SP stemt tegen vierbaans Buitenring

9 oktober 2010

SP stemt tegen vierbaans Buitenring

Gisteren stemde een meerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 in Provinciale Staten voor de aanleg van de Buitenring Parkstad. De SP in Provinciale Staten is fel tegenstander van de aanleg van deze vierbaans snelweg. "De weg gaat ten koste van de leefbaarheid, woongenot en de natuur. De plannen voor een vierbaans Buitenring zijn overbodig, daarnaast zijn er veel betere en goedkopere alternatieven." Aldus SP Statenlid Edwin Bus.

Een gesprek met Statenlid Edwin Bus

Waarom is de SP tegenstander van de Buitenring?
"De Buitenring gaat ten koste van veel. Het heuvelland rondom de Parkstad gemeenten wordt aangetast, natuur verdwijnt en de snelweg doorsnijdt dorpen en steden. De afgelopen jaren hebben we ook gezien hoe het draagvlak in de regio voor de Buitenring afnam. De gemeente Heerlen is al meer dan een jaar voorstander van de 2x1 variant en ook andere gemeenten, waaronder Kerkrade, hebben grote bezwaren. Toch gaat de provincie gewoon door. Sterker nog: iedereen die kritiek heeft of een andere mening is toebedeeld wordt door gedeputeerde Driessen in het openbaar keihard aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan de toorn die de gemeente Heerlen over zich af riep toen ze haar zienswijze indiende."

Maar het gaat toch om een provinciale weg, heeft de provincie daarom niet het goed recht om zich sterk te maken voor de aanleg van de Buitenring?
"De provincie heeft een vreemde sfeer rond de Buitenring gecreëerd. Want de suggestie wordt gewekt dat iedereen die tegen de aanleg van deze vierbaansweg door de Parkstad is, de vooruitgang van de Parkstad tegenwerkt. De realisatie van een vierbaans buitenring is zelfs zo belangrijk dat CDA en PvdA de aanleg van deze weg in eerste instantie verbond aan de uitvoering van de regio-agenda. Met andere woorden: als er geen vierbaans buitenring zou komen, dan zou de regio geen geld krijgen voor het opknappen van wijken en de aanpak van de bevolkingskrimp. Pure machtspolitiek."

Welke argumenten heeft de provincie voor de aanleg van de Buitenring?
In 2001 is geconcludeerd dat de aanleg van de Buitenring noodzakelijk was. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en is de volle omvang van de bevolkingskrimp duidelijk geworden. Toch is de Buitenring volgens Gedeputeerde Staten nog steeds noodzakelijk. Hiervoor gelden drie doelen: het verbeteren van de bereikbaarheid van de Parkstad gemeenten, de verbetering van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de Parkstad en de verbetering van het vestings- en ondernemersklimaat in de Parkstad."

Dit zijn toch duidelijke argumenten?
"Wellicht, maar toch wordt er gezocht naar problemen die er niet zijn, neem bijvoorbeeld de bereikbaarheid. De Parkstad is op dit moment bereikbaar via 2 snelwegen, de A76 en de A79. Er is een rechtstreekse intercityverbinding met Amsterdam, en rijden stop- en sneltreinen naar Maastricht en de Parkstad is aangesloten op het Duitse spoorwegnet.Het probleem is dat het Limburgs provinciebestuur al vanaf het begin spreekt over een ringweg, zonder goed te kijken naar alternatieven. Want in hoeverre zijn alle openbaar vervoersverbindingen bekeken? En in hoeverre is gekeken of beter openbaar vervoer samen met het opknappen van bestaande wegen een goed alternatief was voor een vierbaans snelweg door de Parkstad?

Als het gaat om de verkeersknelpunten, dan worden veel problemen in de Parkstad worden direct gekoppeld aan de Buitenring als vierbaans snelweg. Alsof enkel een nieuwe snelweg een aantal lokale knelpunten op kan lossen. Waarom bied verbetering van de bestaande wegen en aanpak van de knelpunten volgens GS onvoldoende soelaas voor de verkeersveiligheid? Leefbaarheid is meer dan snel met de auto van a naar b rijden. Leefbaarheid is ook een mooi landschap, een fietstocht van Eygelshoven naar Brunssum en mooie natuur. Al deze zaken komen in het geding door de nieuwe snelweg en kunnen lang niet altijd gecompenseerd worden. Want je kunt een snelweg die dwars door het Zuid-Limburgse landschap toch niet compenseren met een paar bomen? Graag een nadere toelichting van de gedeputeerde op het begrip ‘leefbaarheid’.

Tenslotte de economie, want hier lijkt het allemaal om te gaan. Het is daarom opvallend dat dit argument voor de aanleg van de vierbaans snelweg er in de loop der jaren bij is gekomen. Vanaf 2006 wordt er ineens ook gesproken over de economische kansen. Voor de wethouder van Brunssum is de Buitenring helemaal niet nodig om de verkeersproblemen op te lossen, nee de buitenring is nodig om de oostflank verder te ontwikkelen. Gevolg is dat er nog meer natuur en open landschap verloren gaan en dat de gemeenten in de Parkstad toch weer vooral geen kijken wat er mogelijk is op hun eigen grondgebied, terwijl er veel meer moet worden samengewerkt. Daarnaast is er in de Parkstad nog ongeveer 100 hectare aan grond voor bedrijventerreinen uitgeefbaar en wordt vooral ingezet op het opknappen van bedrijventerreinen. Dus waarom nog meer nieuwe bedrijventerreinen?"

Wat is het alternatief van de SP?
"Ik gaf al eerder aan dat in 2001 werd geconcludeerd dat de aanleg van de Buitenring noodzakelijk was. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en is de wereld veranderd. Ik heb de indruk dat Gedeputeerde Staten vast blijven houden aan de eerste voorkeur uit 2001: een vierbaans ringweg, zonder goed te kijken naar de werkelijkheid en de alternatieven. Een tunnelvisie noemt men zoiets.

Want er zijn alternatieven. Het kan goedkoper. Het kan duurzamer. De SP is altijd voorstander geweest van het aanpakken van bestaande knelpunten, het opknappen van bestaande wegen, en een aantal nieuwe aansluitingen. We hebben hier over gesproken met bewoners, deskundigen en gemeentebesturen. En in tegenstelling tot de variant van Gedeputeerde Staten, lijkt de steun voor deze variant alleen maar te groeien. Onze variant is veel goedkoper dan de Buitenring, heeft draagvlak onder een groot deel van de bevolking en de gemeentebesturen in de Parkstad, is krimpbestendig en is in combinatie met nieuw openbaar vervoer een veel duurzamer alternatief dan een vierbaansweg die een diepe wond in het Zuid-Limburgse landschap zal slaan."

Is de strijd verloren?
"Zeker niet. Inwoners zullen massaal naar de Raad van State stappen. Hopelijk wordt hier dit onzalige plan alsnog van tafel geveegd."

U bent hier