SP: “Provincie maakt puinhoop van stallensloopregeling”

15 oktober 2010

SP: “Provincie maakt puinhoop van stallensloopregeling”

Afgelopen maanden heeft de Zuidelijke Rekenkamer onderzoek gedaan naar de manier waarop de provincie de stallensloopregeling Ruimte voor Ruimte heeft uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Provinciale Staten niet goed zijn geïnformeerd en dat de Staten hierdoor hun controlerende taak niet naar behoren hebben kunnen uitvoeren. “Het onderzoek bevestigt dat het provinciebestuur er een potje van heeft gemaakt.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

De afgelopen jaren heeft de SP herhaaldelijk gevraagd om openheid over Ruimte voor Ruimte. Deze openheid kwam er nooit. Thijs Coppus: “Samen met andere oppositiepartijen wilde de SP meer inzicht in de behaalde resultaten, de financiële afspraken met de Rabobank en de oorzaken van de stil gevallen verkoop van de kavels. Gedeputeerde Driessen weigerde telkens om in te gaan op onze vragen. Zelfs een oproep aan de Commissaris van de Koningin om zijn gedeputeerde aan te sporen om antwoord te geven mocht niet baten.”

Volgens de SP zijn de conclusies van de rekenkamer “niet mals.” Thijs Coppus: “Er wordt immers geconcludeerd dat de Staten hun werk niet naar behoren hebben kunnen uitvoeren. Dit is nog al wat. Keer op hebben de Staten de heer Driessen hierop aangesproken en telkens werden de Staten met een kluitje in het riet gestuurd. De heer Driessen kan rekenen op een pittig debat. Reken maar dat we hem heel wat te vragen hebben.”

Op 29 oktober wordt het rapport van de rekenkamer besproken in een commissie van Provinciale Staten. Op 10 december zal het rapport in de Statenvergadering worden besproken.