Affaire Sporting Limburg krijgt alsnog een staartje

6 oktober 2010

Affaire Sporting Limburg krijgt alsnog een staartje

In 9 oktober 2009 wees de fractie van de SP op het belang van de vestiging van de regionale jeugdopleiding (RJO) van de KNVB in de Sportzone in Sittard-Geleen. Op 28 september 2010 stuurde het bestuur van de Stadsregio Parkstad een brief aan GS en Provinciale Staten met een oproep om af te zien van inspanningen voor vestiging in de sportzone ten faveure van vestiging in Kerkrade. De SP is verbaasd over de laatste zinsnede in de brief die op z’n minst de suggestie wekt dat er mogelijk door bewindspersonen toezeggingen gedaan om Kerkrade en Roda JC te compenseren voor het geleden ‘verlies’ van Sporting Limburg. In deze brief lezen wij tot onze grote verbazing dat het gemeentebestuur van Kerkrade samen met het bestuur van Stadsregio Parkstad verwacht dat de inzet van provincie Limburg zich richt op vestiging van het RJO in Kerkrade mede gelet op het Sporting Limburg Dossier.

De letterlijke tekst luidt : “Samen met de gemeente Kerkrade verwachten wij, mede gelet op het Sporting Limburg dossier, dat uw inzet er op gericht is om het RJO naar de Regio Parkstad te halen! “.

De SP wilt nu weten van Gedeputeerde Staten of er door bewindspersonen in de provincie of de gemeente Kerkrade toezeggingen zijn gedaan om Kerkrade of Roda JC te compenseren of dat er mogelijk uitspraken zijn gedaan of onderlinge afspraken zijn gemaakt die hierop wijzen en wat de precieze lezing van de brief inhoudt. Door middel van schriftelijke vragen hoopt de SP snel antwoord te krijgen op deze volgende aflevering in het dossier Sporting Limburg.

Tot op heden is Limburg de enige regio in Nederland die niet beschikt over een Regionale Jeugdopleiding Voetbal (RJO). De SP blijft van mening dat voor de ontwikkeling van de Sportzone in Sittard-Geleen alle inspanningen gericht dienen te zijn op een bundeling van zoveel mogelijk krachten om de sportzone tot een succes te brengen.